نوشته های پنهانی از جزیره مرگ

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ 748 0
نوشته های پنهانی از جزیره مرگ پذیرفتن مرگ یک چیز است، به پیشواز مرگ رفتن چیزی دیگر... این جمله ای از کتاب جنجالی بهروز بوچانی با عنوان «هیچ دوستی به جز کوهستان» است.

به گزارش تجارت بان، رمان «هیچ دوستی به جز کوهستان» نوشته بهروز بوچانی امروز شنبه 26 بهمن ماه از سوی نشر چشمه منتشر شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.


بهروز بوچانی متولد 1362، نویسنده، مستندساز و روزنامه نگار ایرانی، خاطره دوزخ را با خود دارد. او که پیش از ترک ایران در حوزه محیط زیست و مسائل کردها مشغول به فعالیت و نوشتن بود، ناچار شد تا ایران را به مقصد استرالیا ترک کند و این آغاز راهی بود که از او نویسنده ای رنج دیده ساخت. 


بوچانی بعد از غرق شدن قایق مهاجران غیر قانونی از مرگ گریخت. اما در اقدام بعدی اش به دست گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر شد و همراه مهاجران دیگر به جزیره مانوس فرستاده شد. او در این ناکجا آباد، که حق خروج از آن را نداشت و شبیه یک تبعیدگاه مخوف بود، نوشتن کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» را پنهانی آغاز کرد. 


او خاطرت و تجربه هایش را در قالب رمان به زبان فارسی می نوشت و از طریق پیام رسان واتس آپ برای امید توفیقیان می فرستاد که در نهایت منجر به انتشار کتابش شد. این گونه بود که ناگهان جهان از طریق ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران در این جزیره جهنمی رفته است.


 کتاب برنده جایزه بسیار معتبر «ویکتوریا» شد اما دولت استرالیا اجازه نداد او برای دریافت جایزه اش از جزیره خارج شود. فشار رسانه ها و ستایش نشریات معتبری چون نیویورک تایمز، گاردین و واشنگتن پست و ... نیز کتاب تکان دهنده اش را بیش از پیش مطرح ساخت و عملا کاری کرد که او بالاخره در اوخر نوامبر 2019 از دوزخ مانوس آزاد شود و به نیوزلند برود.


کتابی که امروز انتشار یافته، روایتی است از مردی که چندین بار مرگ را تجربه کرده و حالا با قدرت ادبیات، آزادی اش را به دست آورده ا ست. کتابی که بعید است تصاویرش را فراموش کنید.


  «... پذیرفتن مرگ یک چیز است، به پیشواز مرگ رفتن چیزی دیگر. نمی خواستم به پیشواز مرگ بروم آن هم در سرزمینی دور از سرزمین مادری ام، در جایی که فقط آب و آب. احساس می کردم مرگ من درجایی اتفاق می افتد که به دنیا آمده ام، بالیده ام و زندگی کرده ام...»


رمان «هیچ دوستی به جز کوهستان» تجربه تکان دهده ای است که شاید در مرز باریک میان رمان و ادبیات غیر داستانی حرکت می کند. کتلاب علاوه بر قصه ادیسه وارش، سفری است به برزخ، برآمده از واقعیت زیستی نویسنده. شاید برای همین است که رسانه ها و نویسندگان جهان، بسیار درباره این کتاب اظهار نظر کرده اند. نسخه انگلیسی این کتاب با تلاش های امید توفیقیان و  مونس منصوبی منتشر شده است.


ریچارد فلانگان نویسنده مشهور استرالیایی و برنده جایزه «من بوکر» به خاطر رمان جاده باریک در عمق شمال می نویسد: «این رمان چیزی فراتر از یک «من اعتراض می کنم» صرف است...» و در انتهای یادداشتش اظهار می کند که «من امیدوارم روزی به بهروز بوچانی، ورودش را به استرالیا خوش آمد بگوییم چنان که باور دارم او بودنش را در این صفحات این رمان نشان داده است.»م


این کتاب در 245 صفحه و با قیمت 43 هزار تومان به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه