شرط عراق برای رسمی شدن 4 مرز میان کردستان عراق و ایران

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ 794 0
شرط عراق برای رسمی شدن 4 مرز میان کردستان عراق و ایران به گفته یکی از مسئولین عراق، مذاکرات میان اربیل و بغداد برای رسمی شدن چهار مرز کردستان عراق و ایران، متوقف شده است.

به گزارش تجارت بان، سالار عبدالله، عضو کمیته دروازه های بین المللی عراق گفت: دولت عراق تصمیم دارد چهار مرز فرعی؛ شوشمی، کیلی، سیرانبد و پشته را به مبادی رسمی بین المللی تبدیل کند، برای همین موضوع سال گذشته کمیته ای را به این منطق اعزام و گزارشی در این باره تهیه شد.


به گفته وی، مقدمات و ملزومات مناسبی برای بین المللی شدن این مرزها انجام شده اما مانعی که باعث پیشبرد کار شده است، توقف گفت و گوها میان اقلیم کردستان ودولت مرکزی به دلیل وضعیت داخلی عراق است.


این مقام مسئول می گوید فارغ از شرایط و ضوابط مشخص، برای آن که این 4 مرز بین المللی شوند، دولت عراق می خواهد آنها تابع دولت مرکزی باشند و نصف درآمد این مرزها به دولت مرکزی تحویل داده شود. این شرایط هم نیازمند گفت و گو میان بغداد و اربیل بوده که تا کنون توافقی در این خصوص حاصل نشده است.

 

این چهار مرز گمرکی کردستان عراق کجا قرار دارند؟

مرز کیلی در شهر راپرین کردستان عراق قرار گرفته که با شهر سردشت در استان آذربایجان غربی همجوار است.  
همچنین مرز سیرانبد در 35 کیلومتری شهر پنجوین از توابع استان سلیمانیه قرار گرفته که با شهر بانه همجوار است. قرار بود این مرز در سال 2016 به عنوان دومین مرز رسمی گشوده شود.


مرز پشته هم در شهر حلبچه قرار داشته و از سمت ایران با شهر جوانرود در استان کرمانشاه همجوار است. 
مرز شوشمی نیز در شهر حلبچه عراق واقع شده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه