«سیب میخک کوب» یادآور عشق اول / سیب 100 سال می ماند

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ 3703 0
«سیب میخک کوب» یادآور عشق اول / سیب 100 سال می ماند اگر بعد از ۵۰ سال هم کمی آب به سیب بپاشانید بوی خوب میخک فضا را پر می کند و یادآور عشق اول است.

به گزارش تجارت بان،در فرهنگ کُردی وقتی پسر و دختری عاشق همدیگر می شوند بهترین و بزرگ ترین سیب را انتخاب می کنند و به اصطلاح کردی آن را میخک ریز یا میخک کوب می کنند و به همدیگر هدیه می دهند و این نماد عشق در فرهنگ کردی است.

 

بعد از فرو رفتن میخک ها در سیب، آب سیب از طریق میخکها خارج شده و سیب تبدیل به یک گوی چوبین می شود. این پروسه یک ماه طول می کشد اما بعد از خشک شدن، این سیب بیشتر از ۱۰۰ سال به همان شکل اول باقی می ماند.

 

جالب است که حتی اگر بعد از ۵۰ سال هم کمی آب به سیب بپاشانید بوی خوب میخک فضا را پر می کند و یادآور عشق اول است.

 

میخک ها دارای سر تیزی هستند که به راحتی درون سیب فرو رفته و به سادگی از آن جدا نمی شوند. برخی از پژوهشگران بر این باورند که نام میخک از کلمه‌ی تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است؛ زیرا این گل٬ یکی از گل‌هایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می‌شد. این گل٬ امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت می‌باشد. میخک قرمز کم رنگ، نشانگر تحسین و میخک قرمز پر رنگ نشانگر عشق و احساسات بسیار عمیق است، که در فرهنگ کردی معمولا سیبهای سرخ را با گل میخک تزیین کرده و به نشان عشق و وفاداری به دلداده خویش تقدیم می کنند.  

 

میخک همان خشک شده غنچه درخت میخک بوده و از دو هزار سال پیش هم در طب سنتی با کاربرد درمانی و هم در اشکال دستبند، گردنبند همچون زیورآلات و البته با خاصیت خوشبوکننده از آن استفاده می کردند.

 

به هر حال سیب عشق یا سیب میخک ریز شده هدیه ای بسیار زیبا، جذاب و ماندگار بوده و می توان از آن به عنوان هدیه ای باستانی و بسیار با ارزش و پر محتوا برای مناسبت های مختلف به معشوق/معشوقه خویش تقدیم کرد.

 

جالب است در سالهای گذشته برخی تشکلهای مردمی در مناطق کردنشین برای کمک به نیازمندان یا آسیب دیدگان از بلایای طبیعی به تهیه و فروش سیب میخک کوب پرداخته اند که به نوعی هم اهدای دوستی است و هم مشارکت در کار خیر./ کردپرس

امتیاز مطلب: 89%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه