اگر تجارت ایران با کردستان عراق متوقف شود، چه اتفاقی می افتد؟

پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ 615 0
اگر تجارت ایران با کردستان عراق متوقف شود، چه اتفاقی می افتد؟ رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، تجارت با ایران را در صورت تداوم وضعیت کنونی تشریح کرد.

به گزارش تجارت بان، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان ضمن اطمینان دادن به مردم درباره تامین نیازمندی های آنها می گوید: حتی اگر تمام مرزها با ایران بسته شود، برای تجارت جایگزین های دیگری وجود دارد.


مصطفی شیخ عبدالرحمان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دواروژ می گوید: ضرورتی ندارد مردم سراسیمه برای خرید کالاهای ضروری به بازار روی آورند.


گزیده این گفت و گو را در ادامه می خوانید.


مردم بیم دارند که با بستن دروازهای مرزی با ایران، کالاهای ضروری در بازار نایاب شود...

هیئت وزیران تصمیم گرفته اند تا همه مبادی گمرکی به طور مداوم تحت نظارت دقیق فعالیت داشته باشند. حتی اگر تمام مرزها با ایران بسته شود جای نگرانی وجود ندارد چون بیشتر واردات ما از ترکیه و مرز ابراهیم خلیل انجام می شود. همچنین می توان از کشور اردن نیازمندی ها را تامین کرد.  چند راهکار دیگر هم وجود دارد.

 

پیش بینی شما از مبادلات تجاری برای روزهای آینده چیست؟

راهکارهای کنونی به صورت موقت اتخاذ شده اند. همچنین بازرگانان کردستان عراق ارتباطات خوبی با چند کشور دیگر برای تبادلات تجاری دارند بنابراین از این پس راه های دیگری را برای واردات در پیش خواهیم گرفت و کشورهای دیگر جایگزین ایران می شوند  یعنی برخی از کشورها به طور موقت جایگزین ایران در  تجارت با کردستان عراق می شوند.


آیا در حال حاضر کردستان عراق روابط تجاری با چین دارد به ویژه این که بحث ارسال تجهیزات پزشکی به چین مطرح است؟

در حال حاضر هیچ تجارتی با چین انجام نمی شود و روابط به طور موقت متوقف شده است.

 

آیا پیش بینی می کنید به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجارت با کشورهای همسایه به صورت چشمگیر کاهش پیدا کند؟

سال گذشته میزان تبادلات تجاری با ترکیه بیش از 12 میلیارد دلار بود. همچنین حدود 6 میلیارد دلار با ایران هم تجارت انجام شد. به دلیل این که راهکارها و تصمیم های کنونی مقطعی هستند هنوز نمی توان پیش بینی برای این مسئله داشت؛ اما پس از آن که وضعیت به روال عادی بازگشت می توان تاثیر این اقدامات را بر میزان تجارت خارجی برآورد کرد. به طور قطع بستن مرزها سطح تجارت را کاهش می دهد.

کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه