عدنان الزرفی کیست؟ نخست وزیر جدید عراق چگونه می اندیشد؟

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ 634 0
عدنان الزرفی کیست؟ نخست وزیر جدید عراق چگونه می اندیشد؟ برهم صالح رئیس جمهور عراق سرانجام فرد دیگری را برای نخست وزیر جدید عراق معرفی کرد؛ «عدنان الزرفی»، اما او کیست و چگونه می اندیشید؟ مخالفان او چه گروه هایی هستند؟

به گزارش تجارت بان، برخی از خیابان های بغداد که هنوز شاهد تظاهرات های اعتراضی شهروندان این کشور است، به محض اطلاع از انتصاب نخست وزیر جدید، با او از سر مخالفت بر آمدند.    

این شخصیت جدید پس از محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق که ۱۲ اسفند انصراف خود را از نخست وزیری اعلام کرد، معرفی می شود. علاوی موفق به حمایت پارلمان عراق نشده بود. از الزرفی به عنوان چهره ای نسبتاً سکولار نام برده می شود. 

مناصب مختلفی در پرونده عدنان الزرفی به چشم می خورد؛ او عضو فرامسیون النصر است، فراکسیونی که نخست وزیر سابق عراق یعنی حیدر عبادی، ریاست آن را بر عهده دارد. الزرفی تا کنون در سه مقطع زمانی مختلف و در مجموع به مدت 7 سال استاندار نجف بوده است. 

البته نخست وزیر جدید عراق، خود اهل نجف بوده و سال 1966 در همین شهر به دنیا آمده است. الزرفی دارای تابعیت دو گانه عراقی و آمریکایی است که خود همین موضوع می تواند به بحث هایی درباره او میان گروه های سیاسی عراق منجر شود.

اما آن چه که ناظران سیاسی می گویند این که مشخص نیست او بتواند حمایت سایر گروه های دیگر به ویژه جریان شیعه عراق را با خود همراه کند. حتی اعضای فراکسیون النصر که خود الزرفی در آن عضویت داشته، می گویند آنها در این انتخاب نقشی نداشته اند.

نخست وزیر جدید از همین ابتدای کار مخالفان مهم دیگری هم دارد مانند عصائب الحق و فراکسیون الفتح. 

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که در پارلمان عراق دو نماینده دارد.

 او در سال ۱۹۸۸ در عراق به زندان افتاد و حکم حبس ابد گرفت. اما در ۱۹۹۱ از زندان ابوغریب فرار و به عربستان سعودی رفت. 

در سال ۱۹۹۴ الزرفی نیز به آمریکا مهاجرت کرد و تا زمان سقوط رژیم سابق عراق در آمریکا سکونت داشت. سرانجام او در سال ۲۰۰۹ از حزب الدعوه خارج شد و خود تشکل جدیدی به نام الوفاء را راه اندازی کرد و دبیرکل آن شد.

الزرفی در ابتدای راهی ناشناخته قرار گرفته است. او تنها۳۰ روز مهلت دارد تا کابینه جدید خود را تشکیل دهد؛ موفقیت او در ساختار سیاسی پیچیده عراق بستگی به عوامل زیادی دارد؛ باید رایزنی های فراوانی با گروه های مختلف انجام دهد؛ مانند گروهای شیعه، سنی ها و کردها. همین ابتدای کار بسیاری از فعالان سیاسی عراق از موفیقت او ابراز تردید کرده اند. تازه بازی برای الزرفی آغاز شده است.

کانال تلگرام تجارت بان

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه