کرونا قیمت تخم مرغ در اقلیم کردستان را افزایش داد

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 1489 0
کرونا قیمت تخم مرغ در اقلیم کردستان را افزایش داد ممنوعیت تردد برای مقابله با ویروس کرونا در حالی قیمت تخم مرغ در بازار کردستان عراق را افزایش داده که قیمت مرغ در همین مدت با کاهش روبرو شده است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار اقلیم کردستان تا پیش از شیوع ویروس کرونا ، 3500 دینار و برای تخم مرغ های قرمز، 4 هزار دینار بود اما در حال حاضر این قیمت ها به میزان 1500 تا 2 هزار دینار افزایش پیدا کرده است.

در اقلیم کردستان 12 مزرعه پرورش مرغ تخم گذار وجود دارد. قانون ممنوعیت آمد و شد در کردستان عراق، هزینه های تمام شده تخم مرغ  را 30 تا 35 درصد افزایش داد. مالکان مرغداری ها می گویند نرخ خوراک، دارو و ملزومات افزایش پیدا کرده است و همچون گذشته به آنها دسترسی ندارند.

از ماه ژوئن سال 2019، وزارت کشاوزی اقلیم کردستان همچون عراق، واردات تخم مرغ را ممنوع کرد. بر اساس آمارها در کردستان عراق، چنانچه هر فرد در سال 150 عدد تخم مرغ مصرف کند، به 905 میلیون و 72 هزار عدد تخم مرغ نیاز وجود دارد. با توجه به فعالیت 12 مزرعه مرغ تخم گذار در اقلیم کردستان، آنها توان تولید یک میلیارد و 400 میلیون تخم مرغ در سال را دارند.

 

کاهش قیمت مرغ در بازار اقلیم کردستان

البته با اجرایی شدن ممنوعیت تردد، صادرات مرغ و تخم مرغ تولیدی اقلیم کردستان به بغداد و جنوب عراق متوقف شده است. به این دلیل قیمت مرغ از 2050 دینار به 1400 دینار کاهش پیدا کرده است.

 

در اقلیم کردستان بیش از یک هزار و 600 مزرعه پرورش طیور وجود دارد که از این تعداد 600 مورد در اربیل، 670 در سلیمانیه و 290 مورد در دهوک فعالیت دارند. این واحدهای تولیدی سالیانه 100 میلیون قطعه مرغ به بازارهای اقلیم کردستان و عراق عرضه می کنند.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه