اعلام حمایت رئیس اقلیم کردستان و بزرگترین فراکسیون سُنی عراق از نامزدی مصطفی کاظمی

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ 582 0
اعلام حمایت رئیس اقلیم کردستان و بزرگترین فراکسیون سُنی عراق از نامزدی مصطفی کاظمی نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و بزرگترین فراکسیون سُنی عراق در پارلمان با انتشار بیانیه های جداگانه ای از نامزدی مصطفی کاظمی رئیس کنونی سازمان اطلاعات عراق، برای تصدی نخست وزیری این کشور، حمایت کردند.

 به گزارش تجارت بان به نقل از کردپرس، در بیانیه ای که از سوی نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، منتشر شده آمده:" شرایط سخت و دشواری که میهن عزیزمان از آن گذر می کند، ایجاب می کند که همه ما اختلافات را کنار گذاشته و هر چه زودتر بر سر مکانیسمی برای تشکیل دولت فدرال در چارچوب قانون اساسی و بر اساس سازشی واقعی به توافقی برسند که که ثبات و توان دولت در انجام وظایف خود را تضمین کند. مهمترین وظیفه دولت در این مرحله نیز مقابله با خطرات و بحران هایی است ک عراق با آن ها مواجه شده است.

  ریاست اقلیم کردستان با توجه به اینکه معتقد به ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در عراق بوده و برای اقدام جدی در این راستا آماده است، تشکیل دولت جدید عراق را با حمایت همه احزاب و جریان های کشور، بسیار ضروری می داند و بر این اساس از نامزدی مصطفی کاظمی برای تصدی منصب نخست وزیری عراق از سوی جریان های شیعه کشور، حمایت می کند و از همه طرف ها نیز می خواهد  از نامزدی وی حمایت کنند و کاظمی بتواند هرچه زودتر وظایف خود در تشکیل دولت جدید عراق را انجام دهد."   

 پیشتر نیز هم پیمانی نیروهای عراقی به رهبری محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از نامزدی مصطفی کاظمی، رئیس کنونی سازمان اطلاعات برای تصدی منصب نخست وزیری و تشکیل کابینه جدید دولت فدرال پشتیبانی می کند.

این در حالی است که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در روز 17 مارس 2020 (27 اسفند 1398) عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر به رهبری حیدر عبادی را مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال کرد با این حال، این اقدام وی مخالفت و اعتراض گروه های مقاومت و شماری از جریان های سیاسی شیعه و در راس آنها ائتلاف های فتح به رهبری هادی عامری و دولت قانون به رهبری نوری مالکی را به دنبال داشت و همین مسئله نیز باعث شد نام مصطفی کاظمی به عنوان نامزد مورد حمایت برخی جریان های شیعه برای تصدی منصب نخست وزیری مطرح شود.

 

حمایت بزرگترین فراکسیون سُنی مجلس عراق از نخست‌وزیری کاظمی

همچنین بزرگ ترین فراکسیون سُنی مجلس نمایندگان عراق پشتیبانی خود از نامزدی رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تصدی منصب نخست وزیری دولت فدرال را اعلام کرد.

هم پیمانی نیروهای عراقی به رهبری محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از نامزدی مصطفی کاظمی، رئیس کنونی سازمان اطلاعات برای تصدی منصب نخست وزیری و تشکیل کابینه جدید دولت فدرال پشتیبانی می کند.

هم پیمانی نیروهای عراقی که بزرگ ترین فراکسیون جریان های سُنی در مجلس نمایندگان عراق به شمار می آید، در این بیانیه بر موضع ثابت خود در پشتیبانی از ثبات این کشور و حرکت به سمت گزینه های ملی در تشکیل دولت جدید فدرال در چارچوب زمان بندی تعیین شده در قانون اساسی تاکید کرد.

هم پیمانی تحت رهبری حلبوسی ضمن تاکید دوباره بر پایبندی خود به مبانی وحدت ملی در برابر چالش های پیش روی عراق و مردم آن، خاطر نشان ساخت که برای پشت سر گذاشتن این مرحله دشوار و خطرات زیادی که این کشور در زمینه های بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی از آنها رنج می برد نیز به وحدت صف سیاسی پایبند است.

هم پیمانی نیروهای عراقی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که نامزد تصدی منصب نخست وزیری و شایسته کسب رای اعتماد برای کابینه پیشنهادی دولت خود در مجلس نمایندگان باید از مقبولیت و حمایت جریان های سیاسی شیعه به عنوان مسئول نامزدی وی و همچنین مقبولیت در سطح ملی برخوردار باشد.

بزرگ ترین فراکسیون سُنی مجلس نمایندگان عراق در پایان نیز ضمن اعلام پشتیبانی و حمایت خود از توافق جریان های سیاسی ذی ربط بر سر نامزدی کاظمی برای تصدی منصب نخست وزیری و تشکیل دولت جدید، خاطر نشان ساخت که جریان های تشکیل دهنده هم پیمانی نیروهای عراقی به این مسئله افتخار می کنند که نقش آن همواره تثبیت صلح، گفت و گو و تفاهم میان شهروندان این کشور و مخالفت با فرقه گرایی، فتنه انگیزی و اختلافات سیاسی در راستای آرمان های مردم و تحقق خواسته های مشروع آنها برای برخورداری از امنیت، صلح و اصلاحات باشد.

یادآور می شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در روز 17 مارس 2020 (27 اسفند 1398) عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر به رهبری حیدر عبادی را مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال کرد با این حال، این اقدام وی مخالفت و اعتراض شماری از جریان های سیاسی شیعه و در راس آنها ائتلاف های فتح به رهبری هادی عامری و دولت قانون به رهبری نوری مالکی را به دنبال داشت و همین مسئله نیز باعث شد نام مصطفی کاظمی به عنوان نامزد مورد حمایت برخی جریان های شیعه برای تصدی منصب نخست وزیری مطرح شود.

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه