تلاش برای بازگشایی مرز سیرانبند

سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ 647 0
تلاش برای بازگشایی مرز سیرانبند پس از وعده وزیر دارایی اقلیم کردستان برای فعالیت مجدد مرز سیرانبند، اکنون اتاق بازرگانی سلیمانیه تلاش های خود را برای باز شدن این گذرگاه آغاز کرده است.

به گزارش تجارت بان، پس از شیوع ویروس کرونا، فعالیت همه مرزهای فرعی ایران و اقلیم کردستان متوقف شد. این در حالی است که در سایر گذرگاه های مرزی مانند پرویزخان، حاج عمران و خسروی نیز به دلیل رعایت دستورالعملی های بهداشتی، مبادلات تجاری با سرعت پایینی نسبت به گذشته انجام می شود.

بنا به اعلام اتاق بازرگانی سلیمانیه، این نهاد اکنون تلاش های خود را برای باز شدن مرز سیرانبند آغاز کرده است. عمده کالاهایی که در این مرز از ایران به کردستان عراق صادر می شود، میوه و سبزیجات است.
بنا به گفته سیروان محمد رئیس اتاق بازگانی و صنایع سلیمانیه که در پایگه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی سلیمانیه منتشر شده است، به دلیل متوقف شدن فعالیت در مرز سیرانبند و مرزهای فرعی دیگر، ازدحام زیادی در دیگر گذرگاه های مرزی ایجاد شده است. در کنار این موضوع، انتظار کامیون ها در مرزها، موجب وارد شدن ضرر به بازرگانان شده است.
وی این زیان را بیشتر متوجه بازرگانان محصولاتی مانند سبزی و میوه دانست که ماندگاری کمی داشته و فاسد می شوند. همچنین سایر کالاها مانند مصالح ساختمانی نیز به دلیل همین انتظار کامیون ها، کرایه های بیشتری را به تجار تحمیل می سازد.
سیروان محمد گفت: اکنون آنها بازگشایی این مرز را در دستور کار اتاق قرار داده و با استانداری و وزارتخانه های مرتبط در ارتباط بوده تا این گذرگاه مرزی را برای ورود محصولات بازگشایی کنند.
در روزهای اخیر نیز آوات شیخ جناب وزیر دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان به همراه مدیر کل گمرک اقلیم از این مرز بازدید کرد و ضمن وعده بازگشایی مرز سیرانبند، دو شرط را مطرح کرد: اول پایبندی کامل به دستورالعمل های بهداشتی  و شرط دوم برخورد نداشتن بازرگانان کردستان عراق با رانندگان ایرانی.


سیرانبند یکی از مرزهای گمرکی است که بین دو شهر بانه در ایران و پنجوین در کردستان عراق قرار دارد.
پایان خبر/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه