سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل اعلام کرد:

ورود بازرگانان اقلیم کردستان به ایران آزاد شد + فیلم

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 1619 0
مرزها بر روی بازرگانان، سرمایه گذاران، صنعتگران، کامیون های ترانزیتی و رانندگان ترانزیتی از سوی ایران باز شده است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی شبکه روداو اعلام کرد: از دو روز گذشته تصمیم گرفته شد تا گذرگاه های مرزی ایران به روی بازرگانان اقلیم کردستان گشوده شود و اکنون آنها می توانند به ایران سفر کنند.

نصرالله رشنودی درباره تجارت بازرگانی میان اقلیم کردستان و ایران، پس از انتشار ویروی کرونا می گوید: تبادلات تجاری بر اساس دستورالعمل های بهداشتی ادامه دارد، در برخی مرزها روزانه بیش از 700 کامیون عبور کرده و در برخی گذرگاه ها نیز این تعداد کمتر است.

متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

 آیا می توانید اظهار کنید که ایران در مرحله کنترل ویروس کرونا است؟

همان گونه که اطلاع دارید و آمارها نیز نشان می دهند، خوشبختانه مدتی است که روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در ایران آغاز شده و هر روز هم کمتر می شود؛ اما کنترل این ویروس به صورت کامل به دلایلی مشروط است، از جمله همکاری مردم و اهمیت به دستورالعمل های بهداشتی، بهداشت فردی و پروتکل هایی که ستاد مقابله با ویروس کرونا تدوین کرده است. همچنین اگر بهداشت محیطی نیز رعایت شود در آینده این ویروس کنترل می شود.

 

اطلاع داریم که وضعیت اقتصادی ایران مطلوب نیست، چگونه ایران با بودجه کم می تواند تبعات اقتصادی ویروس کرونا را مرتفع سازد؟

جمهوری اسلامی سال های مدیدی است که مورد تحریم قرار گرفته است، متاسفانه این موضوع در دوره کرونا و گسترش این ویروس، آثار مستقیمی داشته است، خوشبختانه جمهوری اسلامی بر اساس برنامه های خود برای تحریم و بر اساس منابعی که در اختیار دارد، بودجه خود را بر اساس کمترین وابستگی به درآمد منابع نفتی تنظیم کرده است، به همین دلیل ما شاهد هستیم که سال جاری و سال اقتصادی ما، وابستگی بسیار اندکی به نفت دارد و به سایر منابع درآمدی و امکانات داخلی، اتکا شده است.

در حال حاضر وضعیت مناسبی وجود دارد، امیدواریم با توجه به ویروس کرونا این بحران،  کنترل شود و از این مقطع عبور کنیم. ما با ذخایر و دارایی های داخلی و اتکا به آنها و همچنین حمایت مردم، می توانیم از این مقطع عبور کنیم.

 

ارزیابی های شما از زیان های حوزه اقتصاد، به چه میزان است؟

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که این ویروس تبعاتی بر اقتصاد همه کشورها داشته و برای جمهوری اسلامی نیز همین گونه است؛ اما اطلاعات دقیقی درباره میزان ضررهای این بخش ندارم، البته تبعات اقتصادی قابل ملاحظه ای بر اقتصاد ما داشته است. باید این موضوع را نیز در نظر داشت که تبعات آثار تحریم ها هم به ویژه برای تامین نیازهای درمانی وجود دارد. حدود 30 درصد از فعالیت ها متوقف شده، مرزها بر روی بازرگان و مسائل اقتصادی بسته شده، اینها از جمله موارد در رشد اقتصادی ما بوده اند.

صادرات و تجارت ما در این مدت به ویژه با اقلیم کردستان از راه مرزهای رسمی انجام شده و این روند تا به امروز صورت گفته و مشکلی هم ایجاد نشده است. از جمله تبعات این ویروس بر روی اقتصاد، بیکاری طبقه کارگر جامعه و بیکاری مغازه داران است که ناگزیر به ماندن در خانه شدند.

دولت محترم جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ برخی راهکارها، از جمله ارائه تسهیلات بانکی و برخی دیگر از همکاری های را انجام داده است. همچنین افرادی که امکان کمک به طبقه محروم را داشتند، آن را انجام داند. کمپین های خوبی برگزار شد و بسیاری از مالکان خانه، در این مدت از مستاجران خود اجاره دریافت نکرده و به همدیگر یاری رساندند. ما با همکاری مردم و اتکا به خداوند، فشارها و ضررهای اقتصادی را کاهش می دهیم.

 

تعداد زیادی شهروند ایرانی به اقلیم کردستان آمده و نمی توانند باز گردند، چه اقدامی برای آنها انجام شده است؟

خوشبختانه از امروز این امکان وجود دارد، من این خبر خوش را به شما اعلام می کنم، از دیروز به مسئولان اقلیم هم اطلاع داده ایم مرزها را بر روی بازرگانان، سرمایه گذاران، صنعتگران، کامیون های ترانزیتی و رانندگان ترانزیتی باز کرده ایم. ما برای ایرانی هایی هم که در اینجا مانده اند هیچ مشکلی نداریم، از آغاز بحران کرونا به غیر از 48 ساعت ممنوعیت کلی تردد در اقلیم کردستان، در سایر زمان های دیگر، ما با همکاری دفتر روابط اقلیم کردستان و استاندار محترم اربیل، این شهروندان را انتقال داده و وضعیت برای بازگشت مهیا بوده است. همچنین از یک ماه گذشته تا امروز، بیش از 400 نفر را از مرز حاج عمران برای بازگشت به ایران انتقال داده ایم.

 

پاسپورت برخی از افراد منقضی شده است، آیا راه حلی برای این افراد وجود دارد؟

ما برای صدور پاسپورت مشکلی نداریم، همه خدمات از جمله شناسنامه، پاسپورت، تعویض شناسنامه و آن اقدامات کونسولی که انجام آنها در نمایندگی ها ضروری بوده، انجام شده است. ما در اربیل این امکان را داریم که همه این کارها را در یک روز انجام دهیم. حتی می توانیم در مدت چند ساعت و و بدون انتظار پاسپورت جدید صادر کنیم.

 

در اینجا هزینه تمدید پاسپورت به چه میزان است، برخی گلایه مند هستند که اینجا باید پول بیشتری هزینه کنند.

این تعرفه ها از مرکز مشخص شده است. هزینه آن هم زیاد نیست، گمان می کنم  با هزینه های زیادی که افراد باید برای رفت و آمد خود هزینه انجام می دهند، هزینه های زیادی دارد. با حداقل هزینه کارهای شخص انجام می شود، یعنی برای دریافت پاسپورت جدید حدود 100 هزار دینار هزینه نیاز دارد.

 

سطح تجارت ایران و اقلیم کردستان چگونه است؟ کرونا به چه میزان تاثیرگذار بوده؟

خوشبختانه ما تبادلات تجاری خود با اقلیم کردستان را داریم. در دوره بحران کرونا هم این تبادلات متوقف نشده است. ما 7 مرز با اقلیم کردستان داریم که خوشبختانه در سه مرز رسمی تبادلات انجام می شود، 4 مرزی غیر رسمی، پس از انتشار ویروس کرونا توسط اقلیم کردستان بسته شدند؛ اما گذرگاه های رسمی مانند حاج عمران، باشماق و پرویز خان بسته نشدند و بزرگترین تبادلات تجاری در آنها انجام می شود، این هم با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی است.

 

در حال حاضر چند کامیون میان ایران و اقلیم کردستان، کالا و محصولات غذایی را انتقال می دهند؟

این مورد متغیر است، در برخی مرزها روزانه بیش از 700 کامیون است و در برخی کمتر. پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی موجب شده اند که این روند کندتر شود، به همین دلیل این فرایند موجب تاثیرگذاری بر میزان تبادلات تجاری شده است. اما به هر حال این راهکارها باید اجرایی شوند و عمل هم می شوند. امیداریم سایر مرزهای نیز گشوده شوند تا فشار از گذرگاه های فعلی کاسته شود.

 

در مدت اخیر مقامات بلند پایه آمریکا از جمله دونالد ترامپ و مایک پمپئو، گفته اند برای مقابله کرونا با ایران همکاری خواهند کرد تا از این بحران رهایی یابد، چرا این پیشنهاد را رد کردید؟

این سخنان جناب پمپئو و ترامپ بیشتر بازی با کلمات است. شما می دانید که آنها نمی خواهند این کار را انجام دهند. مدت زیادی است  آن دسته از شهروندان ما که بیماری های سرطان و پروانه دارند، به دارو و تجهیزات پزشکی دسترسی ندارند، برخی از آنها در آستانه مرگ قرار دارند.

 آنها شدیدترین تحریم ها حتی در حوزه پزشکی که با تمام قوانین بین المللی در تعارض است، را بر علیه ما اعمال کرده اند. در مورد کرونا هم این گونه است. در روزهای اول که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد وسایل و ملزومات ما برای کنترل آن اندک بود، در عمل همین موجب انتشار بیشتر ویروس شد، تا هنگامی که دانشمندان و شرکت های علمی ما دست به کار شده و توانستند کیت های تشخیص کرونا را تولید و تجهیرات را تامین کنند و با همکاری طرف های داخلی موفق به تامین ملزومات شدند.

پس بنابراین آن چیزی که آقایان ترامپ و پمپئو از آن سخن می گویند بیشتر شعار است و ما امیدی به این سخنان نداریم.

امیدواریم روزی فرا رسد که جامعه جهانی با فشار آوردن برای رفع ترحیم ها، آنها را ملغی کرده و دیگر جامعه جهانی شاهد تحریم های ظالمانه نباشد.

ویروس کرونا و بیمارهای مشابه دیگر، نه مرز نمی شناسد و نه قوم و آیین. در هر صورت در تمام دنیا شیوع می یابد. امروز شما مشاهده می کنید که خود آمریکا نیز گرفتار این بیماری شده و با شتاب در حال گسترش است. متاسفانه مردم زیادی قربانی می شوند.

 

آیا تحریم ها شامل حوزه بهداشتی هم می شوند؟

همه این موارد را در بر می گیرد. هنگامی که نمی گذارند چیزی خریداری و هزینه آن را پرداخت کنیم، این تحریم است. برای مثال آنها به ما بگویند دارو بخرید، اما دارو بخریم ولی نمی توانیم پول آن را پرداخت کنیم، خرید در این صورت بدون معنی است، یعنی کاری نشدنی است.

 

چند روز پیش حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در بغداد اظهار کرد که تا دو سال دیگر آمریکایی ها در عراق نمی مانند، این اطمینان از کجا نشات می گیرد؟ ایران بر چه اساس می گوید آمریکایی ها عراق را ترک می کنند؟

این خواست مردم عراق و قطعنامه پارلمان عراق است. قوانین عراق و آن قطعنامه هایی که در پارلمان تصویب می شوند، محترم بوده و باید هم طرف ها به آن پایبند باشند. سخنان آقای دانایی فر احتمالا بر اساس آن چیزی باشد که در عراق به تصویب رسیده است. البته بنده آقای دانایی فر نیستم و باید خود ایشان در این باره پاسخ دهند. من گمان می کنم بر اساس آن انگیزه و رای مثبتی باشد که برای رفتن نیروهای نظامی خارجی در عراق وجود دارد، این پیشبینی شده است.

 

عراق اعلام کرده است که 75 درصد واردات برق خود از ایران را کاهش می دهد، این چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

من اطلاعاتی در این باره ندارم که چه میزان واردات برق از ایران را کاهش دهد، اکنون نمی توانم در این باره سخن بگویم، اما تاثیر چندانی برا اقتصاد ما نخواهد داشت.

کانال تلگرام تجارت بان

 

برای مشاهده فیلم این مصاحبه، ویدیوی بالا را مشاهده کنید.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه