فعالیت بازارچه سیرانبند از سر گرفته شد

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ 590 0
فعالیت بازارچه سیرانبند از سر گرفته شد واردات کالا با اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی و استفاده از دفترچه‌های پیله وری مرزنشینان و صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق در بازارچه مرزی سیرانبند از سر گرفته شد.

به گزارش تجارت بان به نقل از ایرنا، سرپرست فرمانداری بانه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: واردات ۱۰۰ قلم کالا سال گذشته در سفر وزیر کشور به بانه از این بازارچه آغاز شد اما بدلیل برخی مشکلات و مسائل خاص به تعویق افتاد.

محمد امین زاده افزود:در روزهای اخیر ۲ محموله قطعات در راستای اجرایی شدن طرح ساماندهی مبادلات مرزی با استفاده از دفترچه‌های پیله وری مرزنشنیان از این مرز وارد شد و تخفیف سود بازرگانی آن نصیب پیله وران گردید که این روند ادامه دارد.

وی تاکید کرد: هر دفترچه پیله وری چهار نفر از اعضای خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهد که به ازای هر نفر، هفت میلیون ریال سود حاصل از تخفیف گمرکی به حساب سرپرست خانوار وارد می‌شود.

امین زاده یکی از دلایل به تعویق افتادن این طرح بعد از سفر وزیر کشور را مشکلاتی در زمینه سامانه دفترچه‌های پیله وری و شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح در کاهش مشکلات معیشتی مرزنشینان نقش مهمی دارد که امیداوریم با ادامه این روند، مردم مرزنشین از مزایایی آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: از این پس تجار و بازرگانان می‌توانند با استفاده از دفترچه پیله وری نسبت به واردات کالا اقدام کنند و مرزنشینان نیز از مرایای تخفیف سود بازرگانی، درآمد داشته باشند.

سرپرست فرمانداری بانه یادآور شد: تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ دفترچه پیله وری برای مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز صادر شده که با از سرگیری واردات کالا این افراد از تخفیف سود بازرگانی بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: محدودیتی برای واردات کالا در بازارچه سیرانبند وجود ندارد و واردکنندگان می‌توانند بدون محدودیت کالاهای مورد نیاز را وارد کنند.

سرپرست فرمانداری بانه گفت: هم اکنون وارد کنندگان قطعات وسایل خانگی را وارد و مونتاژ می‌کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال و جهش تولید در این شهرستان است.

امین زاده به از سرگیری صادرات کالا از بازارچه مرزی سیرانبند هم اشاره کرد و افزود: صادرات کالا از امروز با بکارگیری تدابیر بهداشتی با اقلیم کردستان عراق آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: از اوایل اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات کالا از این مرز به اقلیم کردستان عراق متوقف شد که به درخواست مقامات اقلیم بار دیگر، این روند تجاری از سر گرفته می‌شود.

امین زاده با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی صادرات کالا از بازارچه سیرانبند یادآور شد: سال گذشته ۴۴۰ میلیون دلار کالا و در سال ۹۷ نیز ۳۲۸ میلیون دلار کالا به اقلیم کردستان عراق صادر شد که شامل میوه و تره بار، مصنوعات پلاستیکی، شیشه، آهن و مصالح ساختمانی بود.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت موجود در بازارچه سیرانبند، همچنان بدنبال افزایش صادرات هستیم چرا که باعث رونق اقتصادی شهرستان و استان می‌شود.

مرز سیرانبند دومین مرز رسمی استان کردستان در ۲۵ کیلومتری شهر بانه و در بخش ننور واقع شده و مصالح ساختمانی، آهن، شیشه، پوکه، مصنوعات پلاستیکی، میوه و تره بار کالاهای هستند که از این مرز به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

طرح ساماندهی مبادلات مرزی با استفاده از دفترچه‌های پیله وری در کردستان برای ارائه خدمت به ۲۳ هزار و ۳۹۲ خانواده مرزنشین در سه شهرستان بانه، مریوان و سرآوباد پیش بینی شده است ...

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه