تبادلات تجاری میان ایران و کردستان عراق بر اساس پروتکل های جهانی است

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ 665 0
تبادلات تجاری میان ایران و کردستان عراق بر اساس پروتکل های جهانی است جواد کریمی رایزن اقتصادی ایران در اربیل در گفتگو با شبکه رووداو به تشریح فعالیت های تجاری میان ایران و اقلیم کردستان در دوره کرونا پرداخت. وی در این گفت وگو به پرسشی درباره باز شدن مرزهای جنوب عراق با ایران نیز پاسخ داد.

به گزارش تجارت بان به نقل از شبکه مجاری رایزن اقتصادی ایران در اربیل، متن این گفت و گو به شرح زیر است:

 

بعد از بروز کرونا روابط تجاری ایران و عراق به صورت کلی و اقلیم کردستان مخصوصا چه تغییراتی کرده است ؟

پس از بروز کرونا در جمعه 21 فوریه 2020 و بسته شدن مرزهای مسافری و قطع پروازها شرایط بحرانی پدید آمد با وجود این، تنها مدت 48 ساعت مرزهای تجاری و گمرکی فعالیت شان به حالت تعلیق در آمد .

 پس از آن 3 مرز رسمی تمرچین ، باشماق و پرویزخان برای ورود  محموله های تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی به سرعت باز گشایی شد؛ مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کنسولگری در اربیل و سلیمانیه همزمان در هماهنگی و تعامل قرار داشتند تا جریان تجارت که شامل کالاهای اساسی و مایحتاج مردم می باشد به هیچ وجه متوقف نشود.

شما به خوبی اهمیت این موضوع را می دانید که در شرایط بحرانی نگرانی مردم از تامین کالاهای اساسی و مایحتاج شان جدی تر می شود. لذا مسئولان در هر دو طرف با درک نگرانی مردم اقلیم و نگرانی تجار و تولید کنندگان اقلیم و ایران مساعدت کرده و اجازه ندادند جریان تجارت متوقف گردد.

طی هفته گذشته با باز گشایی 4 بازارچه در مرزهای غیر رسمی شامل کیله، شوشمی، سیرانبند بانه، شیخ صله – مقامات دو طرف تلاش کردند بار سنگین محموله های ترافیکی را از دوش 3 مرز رسمی برداشته و با کمک گرفتن از 4 بازارچه  جریان تجارت که دچار کندی و ازدحام کامیون شده بود آسانتر و تسهیل شود.

 

بهداشت موجود در مرزها ی بازرگانی چه اندازه از لحاظ پزشکی ایمن و مورد قبول است؟

باید بگویم آنچه به عنوان پروتکل بهداشتی در گمرکات اعمال می شود همگی منطبق بر موازین و رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی است و  بر اساس استانداردهای اتحادیه بین المللی گمرک بوده و هیچ جای نگرانی از بابت گند زادیی محموله های تجاری در مبادی ورودی و خروجی بازارچه ها و گمرک وجود ندارد .

همه کارکنان گمرکات مجهز به ماسک و دستکش و تجهیزات غربالگری هستند. همچنین ناظران و بازرسان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران براین فرایندها نظارت جدی دارند.

لذا مشاهده می کنید از ابتدای بروز بحران کرونا تا کنون هیچ مورد مشکوکی در مبادی مرزی و گمرکات گزارش نشده است و کلیه فرایندها با ایمنی کامل در حال انجام است .

 

با توجه به اخبار مرزهای جنوب عراق با ایران، آیا به زودی این مرزها باز می شوند؟

ابتدا گمرکات برای چند روز فعال بودند اما به جهت نگرانی های بهداشتی فعالیت آنها متوقف شد. این که مسئولان جمهوری اسلامی ایران و عراق در تلاش هستند با ایجاد تمهیدات بهداشتی لازم در گمرکات مجددا این گمرکات فغال شوند. این یک نیاز دو طرفه است.

بازارهای جنوب و مرکز عراق، نیازمند کالا و ملزومات است و باید از راه تجارت تامین شود. امیدوارم با استقرار تجهیزات گندزدایی و اطمینان کامل از روندهای و مکانیسم های بهداشتی، این گمرکات هر چه زودتر فعال شوند .

 

 آمریکا عراق را به مدت 30روز از اعمال تحریم برای خرید انرژی از ایران معاف کرده بعد از اتمام این مدت، ایران و عراق چگونه مبادله انرژی انجام می دهند؟

تامین نیاز انرژی گاز و برق عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق دوجانبه صورت می  گیرد. این کار با هدف کمک به جبران کمبود برق کشورعراق است. مقامات عراق با نزدیک شدن به فصل گرما متقاضی خرید بیشتر انرژی از ایران هستند؛ قطع جریان صدور انرژی به عراق به دلیل تحریم های ظالمانه ی آمریکا موجب اعمال فشار و سختی به زندگی مردم عراق خواهد شد.

این اقدام امریکا یعنی استفاده از ابزار تحریم مانع از دسترسی مردم عراق به مایحتاج اولیه خواهد شد. از نظر کنوانسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل نقض "حق توسعه " که جزو حقوق بشر است، تلقی می شود. دولت عراق با تدبیر این مسئله را حل خواهد کرد.

 

آیا در دیگر مبادلات تجاری غیر نفتی، مشکل مبادله و حواله پول بین ایران وجود دارد؟

اساسا تجارت و مبادلات مالی آن در عراق علاوه بر شیوه ی بانکی ازروش های مختلف مانند صرافی ها صورت می گیرد.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه