بیشترین میزان صادرات از مرز پرویزخان، محصولات کشاورزی است / مشکل اصلی؛ انباشت محصول در مرز

سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 599 0
بیشترین میزان صادرات  از مرز پرویزخان، محصولات کشاورزی است / مشکل اصلی؛ انباشت محصول در مرز صادرات محصولات کشاورزی از مرز پرویزخان با حدود 61 درصد، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت بان به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، دست کم  61 درصد از کالای کامیون‌هایی صادراتی در مرز پرویزخان، مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

نوربخش حاتمی در این باره به خبرنگار فارس، با اشاره به آمار تولید محصولات کشاورزی استان اظهار داشت: سال گذشته حدود 400 هزار تن افزایش تولید در بخش کشاورزی و تقریبا 100 درصد افزایش سطح زیرکشت در بخش گلخانه داشتیم.

وی با اشاره به کیفیت خوب محصولات تولیدی با رویکرد صادرات اشاره و بیان کرد: باید قوانین و مقررات صادرات متناسب با شرایط منطقه و استان باشد و بحث صادرات را باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مرزی با یک مدیریتی صادراتی توانمند با حضور بازرگانان خلاق و با ایجاد بازاریابی و بازارسازی خوبی در کشورهای هدف، فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: امسال علی‌رغم مشکل کرونا و مسدود شدن بسیاری از مرزها، کشاورزی تنها بخشی بوده که در بحث صادرات رشد خوبی را تجربه کرد، الان حداقل 61 درصد از  کالای کامیون‌هایی صادراتی در مرز پرویزخان مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

حاتمی از بحث انباشته شدن محصولات در مرزها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم استان یاد کرد و افزود: تیم مدیریتی استان در صدر آن استاندار و تیم اقتصادی استان برای این موضوع در حال چاره‌اندیشی هستند و با جدیت موضوع ساماندهی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین را پیگیری می‌کنند.

وی یکی از چالش‌های پیش‌روی استان در این راستا را در موضوع مدیریت محصول عنوان کرد و گفت: باید برنامه‌ای ترتیب داده شود تا صادرات و معاملات با برنامه از نقطه صفر مرزی صورت گیرد و پیگیر این موضوع هستیم که پایانه‌های معاملاتی از مرز فاصله بگیرد تا محصولات را با یک برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر به خریداران عرضه کنیم تا فرصت‌های سوءاستفاده برای دلالان به‌وجود نیاید.

حاتمی با تاکید بر داشتن زیرساخت‌های نگهداری محصولات، ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌ای ما در ابتدای سال 98 حدود 5 هزار تن بود که الان به 40 هزار تن رسیده و هم‌اکنون 35 هزار تن ظرفیت سردخانه جدید در سطح شهرستان‌های مختلف استان در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه در برنامه سه ساله توسعه ظرفیت بیش از 300 هزار تنی پیش‌بینی شده است، افزود: اگر این اتفاق بیافتد یعنی توانایی مدیریت بخش عمده‌ای از محصولات در ادوار مختلف را داریم و این کمک شایانی ه بخش صادرات است ضمن اینکه همه مسؤولان در بخش صنعت و بازرگانی باید به مقوله فرآوری و افزایش ارزش افزوده توجه داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: باید هر چقدر می‌توانیم محصولات کشاورزی را در استان تبدیل و فرآوری کنیم؛ به‌ طوری که برای آن صنایع وابسته ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: روی موضوع فرآوری و بسته‌بندی اقداماتی انجام شده در این راستا سرمایه‌گذارانی دعوت کرده‌ایم و یکی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است.

فارس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه