تحلیلی بر وضعیت بازار ساختمان کردستان عراق

وضعیت صنعت ساختمان اقلیم کردستان؛ رونق یا رکود؟

پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 892 0
وضعیت صنعت ساختمان اقلیم کردستان؛ رونق یا رکود؟ بر اساس تازه ترین تحلیل انستیتو اقتصادی بژماره، با تکیه بر پژوهش های 5 شرکت حوزه صنعت ساختمان اقلیم کردستان، به دلیل تهدیدهای ناشی از ویروس کرونا، حوزه صنعت ساختمان اقلیم کردستان با کاهش نرخ رشد روبرو شده است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان،بلال سعید مدیر انستیتو اقتصادی بژماره در این باره می گوید: تهدیدهای ویروس کرونا از یک سو و کاهش قیمت نفت از طرف دیگر، با هم شوک بزرگی بر اقتصاد عراق و اقلیم کردستان بر جای گذاشته اند؛ تا اندازه ای که مجموع درآمدهای نفت عراق در 4 ماه اول سال جاری میلادی با مدت مشابه سال گذشته، از 26 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
به گفته وی بر اساس نظرسنجی انستیتو اقتصادی بژماره، درباره وضعیت صنعت ساختمان در اقلیم کردستان، 88 درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند خرید و فروش مسکن راکد شده است، تنها 10 درصد اظهار کرده اند که معاملات مسکن کاهش پیدا کرده و یک درصد هم گفته اند که افزایش یافته است. این در حالی است که مدیران 5 شرکت و یک بنگاه معاملاتی بزرگ در سطح اقلیم کردستان، به این موضوع اشاره کرده اند که بازار در این بخش دچار ایستایی شده است.
بلال سعید، دلایل رکود صنعت ساختمان در اقلیم کردستان را ناشی از چند مسئله متفاوت می داند و در این باره می گوید: دستورالعمل ها در باره ممنوعیت تردد، کاهش منابع درآمد داخلی، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش درآمدهای عراق و کردستان، اختلافات میان نیروهای سیاسی و تاخیر در تشکیل دولت عراق، از جمله عواملی هستند که با یکدیگر بر بازار ساخت و ساز کردستان عراق تاثیرگذار بوده اند.
بر اساس پیش بینی های انستیتو اقتصادی بژماره، تهدیدهای موثر بر صنعت ساختمان اقلیم کردستان در حال کاهش است و در مرحله بعدی، فصل رهایی از رکود آغاز می شود. به گفته بلال سعید، عوامل موثر بر رکود بازار ساختمان کردستان عراق تضعیف شده و در مرحله بعدی رونق بیشتر می شود؛ اما این اتفاق مشروط به دلایل مثبت زیر رخ خواهد داد:  

 

1. اگر چه تا کنون واکسن کرونا کشف نشده است، اما تلاش ها برای عادی کردن روال زندگی در سایه کرونا در سطح جهان، عراق و کردستان آغاز شده است.
2. در سایه از سرگیری روال عادی زندگی در عصر کرونا، روز به روز تقاضا برای نفت افزایش می یابد.  متعهد بودن به توافقات اوپک پلاس مولفه موثری بر بازار و افزایش بیشتر قیمت نفت است.
3. تلاش های دولت اقلیم کردستان در موضوع افزایش منابع اقتصادی از راه حمایت بیشتر از بخش خصوصی، افزایش درآمد و اجرای قانون اصلاحات در کردستان.
4. تشکیل کابینه جدید دولت عراق و تلاش ها برای توافقات جدید در عراق و اقلیم کردستان بر سر مسائل اقتصادی و مالی.

 

وی همچنین توضیح داد: با توجه به عوامل یاد شده، امکان تحرک بیشتر در صنعت ساختمان اقلیم کردستان همزمان با آغاز خرید و فروش و رهایی از رکود و ایستایی، وجود دارد. با اطمینان می توان گفت، قیمت نفت، قیمت مسکن را تعیین تکلیف خواهد کرد.

 

کانال تلگرام تجارت بان

اگر شما هم در صنعت ساختمان اقلیم کردستان فعالیت دارید و در این باره دیدگاهی دارید، درصورت تمایل آن را برای تجارت بان ارسال کنید تا با نام شما منتشر شود.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه