پیگیری رفع موانع بازگشایی مرز تجاری چذابه / مقام های استانی عراق موافق باز شدن مرز هستند

یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ 547 0
پیگیری رفع موانع بازگشایی مرز تجاری چذابه / مقام های استانی عراق موافق باز شدن مرز هستند به گفته فرماندار دشت آزادگان، هم اکنون محموله‌های صادراتی خوزستان از مرزهای پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان به اقلیم کردستان عراق ارسال می‌شود و پس از طی مسافت طولانی و هزینه سنگین حمل و نقل به استان های جنوبی و مرکزی عراق می‌رسد.

به گزارش تجارت بان، حمید سیلاوی، رایزنی و مکاتبه با سفارت کشورمان در بغداد و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره ، مسوولان و مقام های مرزی و گمرکی استان میسان برای بازگشایی مرز تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز صورت گرفته که نتایج مذاکرات و رایزنی‌ها تاکنون رضایتبخش بوده است.
وی گفت: مسوولان محلی عراق در استان میسان با رعایت پروتکل های بهداشتی ، موافق بازگشایی مرز چذابه برای رونق تجارت و تامین نیازهای مردم عراق هستند ولی مقام های ارشد عراقی در مرکز هنوز نظر مساعد برای بازگشایی مرز چذابه به دلیل شیوع ویروس کرونا نشان نداده‌اند.
فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه مسوولان محلی عراق از سوی تجار و بازرگانان این کشور برای باز کردن مرز تجاری چذابه در فشار هستند افزود: هم اکنون محموله‌های صادراتی خوزستان از مرزهای پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان به اقلیم کردستان عراق ارسال می‌شود و پس از طی مسافت طولانی و هزینه سنگین حمل و نقل به استان های جنوبی و مرکزی عراق می‌رسد که این برای تجارعراقی پذیرفتنی نیست.
سیلاوی، آمادگی مجموعه اجرایی این شهرستان را برای اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در بازارچه مرزی چذابه با هدف کنترل ویروس کرونا اعلام کرد و ادامه داد:پیشنهاد مشخص ما این است با اجرای پروتکل‌های بهداشتی در گام نخست هفته‌ای ۲ روز ، مرز تجاری چذابه برای صادرات کالا به عراق باز شود و در مراحل بعدی و اطمینان از خطر نداشتن ویروس کرونا ، همه روزهای هفته این مرز تجاری فعال شود.
وی افزود: بازگشایی مرز تجاری چذابه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به سود تجار و بازرگانان ۲ کشور است و از تحمیل هزینه اضافی و بالا رفتن قیمت کالاهای صادراتی به عراق جلوگیری می‌کند.          
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه به تدریج از تیر سال ۱۳۸۲ برای صادرات کالا بازگشایی شدند.
سال گذشته حدود ۵۰۰میلیون دلار کالاهای غیرنفتی شامل مصالح ساختمانی ،لبنیات، مواد غذایی و تره بار، آبزیان پرورشی ، چوب ، لوازم خانگی و مصرفی ازمرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.
استان خوزستان تفاهم نامه‌های همکاری‌های آموزشی ، فنی ، فرهنگی با ۲ استان بصره و میسان عراق دارد.

ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه