بازار مواد شوینده و بهداشتی در اقلیم کردستان + سرانه مصرف این محصولات

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ 2414 0
بازار مواد شوینده و بهداشتی در اقلیم کردستان + سرانه مصرف این محصولات در عراق و اقلیم کردستان تقاضای بسیار زیادی برای مواد شوینده وجود داد. با وجود تولید این محصولات در کردستان عراق؛ اما کشورهای زیادی این محصولات را به کردستان عراق صادر می کنند.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، ممنوعیت تردد و توقف فعالیت ها در اقلیم کردستان به دلیل انتشار ویروس کرونا، ضررهای بسیاری به اقتصاد این منطقه، بازرگانان و صاحبان صنایع وارد ساخته است؛ اما مالکان برخی از واحدهای تولیدی مواد شوینده و بهداشتی از این شرایط بهره زیادی برده اند؛ به طوری که در مدت 40 روز ممنوعیت تردد، به اندازه 30 ماه قبل از آن محصولات خود را در بازار فروخته و سود مناسبی به دست آورده اند.

تعداد واحدهای تولیدی شوینده در اقلیم کردستان
بر اساس آمارهایی که مدیریت کل توسعه صنایع و هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان منتشر کرده است، 40 واحد تولیدی مواد شوینده و بهداشتی در کردستان عراق وجود دارد که از این تعداد، 26 واحد در اربیل، 10 واحد در سلیمانیه و 4 واحد در دهوک فعالیت دارند.

بر اساس میزان تقاضایی که در عراق و اقلیم کردستان برای محصولات بهداشتی و شوینده وجود دارد هر سال بر تعداد واحدهای تولیدی شوینده و بهداشتی افزوده می شود به نوعی که در 3 سال اخیر تعداد واحدهای تولیدی در این بخش 40 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمارهای مدیریت کل توسعه صنایع در 3 سال اخیر 17 کارخانه جدید تولید مواد شوینده و بهداشتی در اقلیم کردستان راه اندازی شده است.

جایگاه مواد شوینده در کردستان عراق
به گفته مصطفی زبیر، مدیر و سرپرست واحدهای تولیدی در اداره کل توسعه صنایع وزارت بازرگانی اقلیم کردستان، به دلیل تقاضا و مصرف مواد شوینده و بهداشتی در عراق و اقلیم کردستان، این محصولات پس از مواد غذایی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است؛ به همین دلیل به غیر از کارخانه های داخلی، سالیانه هزاران تن مواد شوینده وارد می شود.
این مقام مسئول همچنین گفت: تولیدات اقلیم کردستان در بخش مواد شوینده و بهداشتی بیش از اندازه نیاز داخل است؛ به همین دلیل 60 تا 70 درصد آن به شهرهای دیگر عراق ارسال می شود؛ اما مشکلاتی در بخش تولید مواد شوینده خشک و پودری وجود دارد چون هزینه تولید این محصولات بالا و سود آن اندک است.

صادرات مواد شوینده به اقلیم کردستان
بر اساس این گزارش با وجود تولید این محصولات در داخل اقلیم کردستان، اما مواد شوینده و بهداشتی از عربستان سعودی، ترکیه، ایران، مصر و کشورهای اروپایی نیز به بازارهای اقلیم کردستان وارد می شوند؛ به ویژه در بخش شوینده های مایع رقابت شدیدی میان محصولات تولید داخل اقلیم کردستان با کشورهای نام برده شده وجود دارد. این نیز موجب شده تا در شرایط کنونی قیمت این نوع از محصولات به صورت چشمگیری افزایش پیدا نکند.
یکی از مدیران واحدهای تولیدی مواد شوینده در اقلیم کردستان در این باره به شبکه خبری رووادو می گوید: در عراق تقاضای بسیار زیادی برای مواد شوینده وجود داد و اگر همه تولیدات خود را به عراق ارسال کنیم، فروخته خواهد شد؛ اما استراتژی ما فروش این محصولات در بازار اقلیم کردستان است، به همین دلیل 60 درصد از تولیدات خود را در بازار داخلی عرضه می کنیم. 
وی در خصوص فروش این محصولات در زمان ممنوعیت ترددها توضیح داد: تقاضا برای محصولات تولیدی ما چندان بالا است که زمان کافی برای تامین محصولات مورد تقاضای نمایندگان خود را نداریم؛ البته در نوع محصولات نیز تغییراتی ایجاد شده است برای مثال قبلا تولید محصولاتی مانند صابون و شوینده های دست برای ما چندان اولویت نداشت؛ اما کرونا نوع تقاضا در بازار را تغییر داد و موجب شد تا تولید این نوع محصولات در اولویت گذاشته شود.
 

سرانه مصرف مواد شوینده و بهداشتی؛ 55 دلار
مدیریت طرح و ارزیابی وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، مصرف سالیانه مواد شوینده برای هر فرد در اقلیم کردستان را 16 کیلو برای محصولات خشک و پودر (تاید و صابون) و 25 کیلو برای مایعات تعیین کرده است.
بر اساس داده های سازمان آمار اقلیم کردستان، جمعیت کردستان عراق در پایان سال گذشته به 6 میلیون و 33 هزار نفر رسیده است و ساکنان اقلیم کردستان منهای جمعیت آورگان و پناهندگان، در سال 300 هزار تن مواد شوینده استفاده می کنند که روزانه بیش از 793 تن است.
اما بر اساس ارزیابی مدیران واحدهای تولیدی محصولات شوینده و بهداشتی اقلیم کردستان، ساکنان کردستان عراق بیش از آمار رسمی اعلام شده مواد شوینده استفاده می کنند. یکی از مالکان واحدهای تولیدی می گوید: بر اساس تحقیقات ما هر فرد در اقلیم کردستان در سال 35 تا 40 لیتر مایعات شوینده و 15 تا 20 کیلو نیز صابون و تاید مصرف می کند که به صورت میانگین هر فرد 55 دلار برای این محصولات هزینه می کند.
اگر هزینه های سالیانه هر فرد برای مواد شوینده 55 دلار محاسبه شود، به عبارتی در سال 331 میلیون و 815 هزار دلار از درآمد مردم برای این محصولات هزینه می شود. (منبع: رووداو؛ ترجمه و تلخیص، تجارت بان)

پایان پیام/

کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه