سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان عراق گفت:

اقلیم کردستان درصدد توسعه روابط گردشگری/آمار بالای ورود ایرانیان

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ 1032 0
اقلیم کردستان درصدد توسعه روابط گردشگری/آمار بالای ورود ایرانیان در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و راه‌های ارتباطی، بخش گردشگری اقلیم کردستان تعطیل است.

به گزارش تجارت بان، نادر روستی، درباره آمار سالیانه گردشگران ایرانی اقلیم کردستان و برعکس گفت: به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جوی و همچنین امنیت این منطقه، هشتاد درصد جمعیت گردشگران اقلیم کردستان را گردشگران داخلی به ویژه از استان‌های جنوبی و مرکزی عراق تشکیل می‌دهند و تنها ٢٠ درصد گردشگران اینجا خارجی هستند کە بیشتر آنها از ایران می‌آیند.

وی با بیان اینکه ایرانیان بیشترین جمعیت گردشگران خارجی در اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آیند، افزود: همجواری و نزدیکی اقلیم کردستان با ایران به لحاظ جغرافیایی، مرزی، فرهنگی، زبانی، آئینی و اجتماعی موجب بالا رفتن سطح تبادل اقتصادی و گردشگری میان اقلیم کردستان عراق و ایران شده است.

نادر روستی گفت: در این میان عمده گردشگران ایرانی به دلایل مختلفی از قبیل دید و بازدید با اقوام و آشنایان، تفریح، بازدید اماکن باستانی و تجارت به شهرهای اقلیم کردستان به ویژه اربیل و سلیمانیه مراجعه می‌کنند.

سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان عراق در پاسخ به سوالی در مورد هدف و مقصد سفر گردشگران اقلیم کردستان در کشور ایران هم گفت: عمده گردشگران در فصل بهار و تابستان به منظور تفریح و لذت بردن از طبیعت بکر به استان‌های شمالی ایران می‌روند و در طول سال نیز برای مقاصد پزشکی، هزاران شهروند اقلیم کردستان به مراکز درمانی در شهرهای بزرگ ایران، اعم از تهران، استان کردستان و آذربایجان غربی مراجعه می‌کنند.

روستی آمار گردشگران را در سال ٢٠١٨ بیش از سه میلیون نفر ورودی از خارج اقلیم اعلام کرد و افزود: در سال ٢٠١٩ شاهد افزایش جمعیتی ٧٠٠ هزار نفری گردشگران از خارج کشور و بخش‌های دیگر عراق بودیم و این آمار بە سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید، اما در سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن معابر بین‌المللی، مرزها و حتی مسدود شدن راه‌های ارتباطی بین شهرها در عراق و اقلیم کردستان، شاهد تعطیلی بخش گردشگری بودیم؛ چیزی که در بیشتر کشورهای جهان اتفاق افتاد و پایان این وضعیت هنوز نیز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مسئولیت بررسی درآمد گردشگری بر عهده وزارت دارایی دولت اقلیم کردستان است، افزود: نهاد گردشگری در اقلیم زیرمجموعه این وزارت بوده و با بودجه مشخص فعالیت می‌کند ولی اطلاعی از درآمدزایی بخش گردشگری برای اقلیم کردستان و عراق ندارد!

سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان عراق با اشاره به تنوع مراکز گردشگری در این منطقه و تقسیم‌بندی آن به اماکن باستانی، طبیعی، تفریحی و محلی گفت: حدود ١٧٠ منطقه و مکان گردشگری را به صورت رسمی برای کل اقلیم ثبت کرده‌ایم.

سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان عراق با یادآوری وجود مراکز گسترش فرهنگ و خوراک بومی در این خطه از خاک عراق در راستای جذب گردشگران، گفت: مطمئناً اقلیم کردستان عراق آماده است در راستای توسعه بخش گردشگری از تجربیات کشورهای همسایه بە‌ویژە ایران بهرە‌مند شود. به همین منظور چندین بار در قالب هیأت‌های رسمی ضمن دیدار و مذاکره با مسئولین مرتبط ایرانی، نمایشگاه‌های مشترکی را در این راستا برگزار کرده‌ایم. با این اوصاف همچنان بر روابط و تلاشمان به منظور بهره‌مندی از تجربیات ایران در خصوص گردشگری تاکید داریم.

نادر روستی در مورد مکان‌های باستانی و تفریحی کە گردشگران در سفر بە اقلیم کردستان از آنها بازدید می‌کنند، گفت: هر ساله جمعیتی از مشتاقان فرهنگ و تاریخ به این منطقه سفر می‌کنند تا جاذبه‌های آن را ببینند از جمله اماکن باستانی از قبیل غار شاندر با قدمت ٦٠ تا ١٠٠ هزار سال پیش از میلاد و کشف اسکلت نئاندرتالی در آن، ارگ تاریخی اربیل در مرکز این شهر با بیش از ١٠٠ خانە در آن که قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد، شهر آمدی در منطقه بادینان که بر روی قلعه‌ای احداث شده و مدرسه قوبهان در کنار آن با قدمت ٥٠٠ ساله کە زمانی از بزرگترین مراکز و آکادمی‌های علمی و دینی در سطح جهان اسلام بوده است، خِنِس در شمال شرق شهرستان شیخان که توسط ملک سنحاریب حدود ٦٠٠ سال قبل از میلاد در فضایی دره مانند و سلسله‌ای از کوه‌های برافراشته بر آب‌های شیرین احداث شده و حاوی مجسمه‌ها و کنده کاری‌ها و غارهایی پرستشگاه مانند است، پل دلال در زاخو که قدمت آن بنا به گفته بعضی باستانشناسان به دوران هلنی – یونانی و به گفته بعضی دیگر به دوران خلفای اسلامی بر می‌گردد، غار قسقاپان در مرز استان سلیمانیه که قدمت آن به دوران زمامداری مادها بر می‌گردد و از سه دالان تشکیل شده که سه مقبره را در خود نگه داشته اند و سرای سلیمانیه که هم اکنون در مرکز این شهر قرار دارد.

روستی با اشاره به طبیعت بکر و ناب اقلیم کردستان با وجود آبشارها، غارها، رودها و … گفت: وجود غارهای طبیعی از قبیل غار کونه‌بایی، غار بستون و… و بیش از ٢٥ آبشار زیبا همچون آبشارهای علی بگ، آکری، احمد آباد، کانی بست، بی خال، شرانس و آش آباد، اقلیم کردستان عراق را به مقصدی برای استراحت و خوش‌گذرانی تبدیل کرده‌اند.

 

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری در سطح شهرهای اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: پروژه شهر جامع گردشگری در ناحیه سوران بر روی کوه کورک با امکاناتی از قبیل شهر بازی و تل کابین، پروژه گردشگری شهر رواندوز با بهره‌مندی از امکانات مدرن شهربازی، مجموعه تله کابین بر روی کوه‌های استان دهوک، مجموعه چاپی لاند در شهر سلیمانیه که این شهر را به کوه ازمر متصل کرده است به همراه امکانات و خدمات ویژه در کوه‌پایه و بالای کوه‌ها، شرایط خاصی را برای جذب گردشگر در این منطقه فراهم آورده است.

روستی با اشاره به مجموعه‌ای از ابر پارک‌های مناره، سامی، شانه در، آکوا پارک، شهربازی مال دیلان و فامیلی فان در اربیل و پارک‌های بیشمار دیگر در استان‌های سلیمانیه و دهوک، گفت: می‌توان به این مجموعه، هتل‌های مدرن و همگام با معیارها و استانداردهای جهانی را افزود که آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی هستند. همچنین وجود ده‌ها بازار بزرگ و فروشگاه و بازار غنی از محصولات جهانی فرصتی برای تجارت و خرید را پیشاروی گردشگران اقلیم کردستان فراهم آورده است.

مهر

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه