بازارچه مرزی سازان با توافق استانداران حلبچه و کرمانشاه بازگشایی می شود

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ 688 0
بازارچه مرزی سازان با توافق استانداران حلبچه و کرمانشاه بازگشایی می شود در نشست مشترک استانداران حلبچه و کرمانشاه دو طرف در مورد بازگشایی بازارچه مرزی سازان میان ایران و اقلیم کردستان و نیز صادرات برق از کرمانشاه به حلبچه گفتگو کردند.

به گزارش تجارت بان، هوشنگ بازوند كه در رأس هیأتی با حضور در مرز پشته/ شیخ صله با آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه و مسوولین نظامی و گمرك اقلیم دیدار كرد به فعال بودن مبادلات تجاری با رعایت پروتكل های بهداشتی در سه مرز استان كرمانشاه با اقلیم اشاره كرد و اظهار داشت: علی رغم شیوع كرونا روند مبادلات تجاری با اقلیم پیوسته و فعال است و با تلاش های صورت گرفته و انجام پروتكل های بهداشتی روند صادرات در سه مرز با اقلیم فعالانه در حال انجام است.

نماینده عالی دولت خطاب به مسوولین استان حلبچه به لزوم افزایش مراقبت های بهداشتی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مرزها اشاره كرد و بیان داشت: برای افزایش مبادلات فراهم نمودن امكانات لازم به ویژه توسعه و افزایش مساحت فضاهای ارائه خدمات تخلیه، بارگیری و فعالیت های اداری در مرزها ضروری است و انتظار داریم طرف عراقی نیز به تعهدات خود برای تكمیل زیرساخت ها اقدام نماید.

بازوند به لزوم تسریع در انجام اقدامات برای احداث و تكمیل زیرساخت های مرزها از جانب اقلیم كردستان تأكید كرد و خاطر نشان ساخت: برای تسهیل در انجام امور و تسریع در فرآیندهای ترخیص كامیون ها زیرساخت های لازم و جاده های پشت مرز باید تكمیل شود و بر اساس مصوبه امروز این مهم در دستور كار قرار گرفت.

وی از تلاش های سركنسول ایران در سلیمانه و آزادتوفیق رحیم استاندار حلبچه در ماههای گذشته برای فعالیت و پویایی امور مبادلاتی در مرزها تشكر و قدردانی كرد و بیان داشت: با توجه به اینكه رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صله در هیأت دولت تصویب شده باید اقلیم كردستان نیز این موضوع را در ارجحیت قرار دهد و به یقین با تصویب دولت مركزی امكان افزایش مساحت فعلی نیز در دو طرف مرز فراهم خواهد شد و در تقویت مبادلات بسیار موثر است.

استاندار كرمانشاه گفت: رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صله در هیأت دولت تصویب شده و حُسن این مهم فراهم شدن امكان تردد مسافران و گسترش ارتباطات در مرزها خواهد بود و این توافق با تصویب دولت مركزی عراق اجرایی می شود.

استاندار كرمانشاه در ادامه گفت: با كلیات بازگشایی بازارچه مرزی "سازان" موافق هستیم و برای این كار ما آمادگی كامل داریم، البته شروع فعالیت در این بازارچه منوط به تكمیل زیرساخت ها توسط اقلیم و اخذ موافقت های دولت مركزی است كه در صورت تعیین تاریخی مشخص سایر امور انجام و پیگیری می شود.

بازوند در تشریح یكی از محورهای این جلسه با هدف افزایش تبادلات تجاری در مرز شیخ صله گفت: ساعات كار گمرك برای انجام فعالیت های تجاری از امروز در این مرز افزایش یافته و با توافق صورت گرفته از 8 صبح تا ساعت 20 امكان انجام امور میسر شد.

وی تكمیل و آسفالت مناسب جاده منتهی به مرز شیخ صله از طرف عراقی را راهكاری مطلوب برای افزایش تردد كامیون ها و تسهیل ترددها دانست و بیان داشت: با تكمیل زیرساخت ها می توانیم به سمت بین المللی شدن مرزها حركت كنیم و سایر استانداردها نیز با توافق مدیران گمرك جهت تعیین استانداردهای صادرات و واردات كالا تدوین خواهد شد.

مقام ارشد استان كرمانشاه به لزوم نظارت بیشتر اقلیم كردستان به منظور جلوگیری از قاچاق كالاهایی كه سلامت مردم را به خطر می اندازد، تأكید كرد و گفت: در این راستا نیروهای مرزبانی در بخش اقلیم باید با سازوكار حفاظتی، نظارتی و مراقبتی قوی موضوع را پیگیری نمایند.

بازوند در خاتمه گفت: برای صادرات برق و تكمیل زیرساخت های مرتبط به استان حلبچه آمادگی كامل داریم.

گفتنی است در این دیدار معاون اقتصادی استانداری، مدیران برق منطقه ای غرب، توزیع برق، گمرك، فرمانداران پاوه و ثلاث باباجانی، مدیران كل دفتر امور اقتصادی و روابط عمومی و جمعی از مسوولین شهرستانی استاندار كرمانشاه را همراهی كردند.

سایت خبری خندان نیز گزارش داد که آزاد توفیق استاندار حلبچه نیز در کنفرانسی خبری، درباره این دیدار گفت که دو طرف در مورد توسعه و تقویت روابط تجاری و راهکارهای رفع موانع و مشکلات در گذرگاه های مرزی  مشترک از جمله شیخ صله و شوشمی به بحث و رایزنی پرداخته اند.

 

پایگاه اطلاع رسانی استانداری كرمانشاه

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه