ناظر گمرکات استان کرمانشاه:

احتمال باز شدن مرز سومار در این هفته کم است

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ 680 0
احتمال باز شدن مرز سومار در این هفته کم است شنیده‌ها حاکی از آن است که مرزسومار در ابتدا مانند مرز مهران، قرار است دو روز در هفته فعالیت کند تا روند مبادلات به تدریج عادی شود.

به گزارش تجارت بان، خلیل حیدری، با اشاره به اینکه هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی مرز سومار از سوی طرف عراقی اعلام نشده، افزود: اگرچه بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته قرار بود این هفته بازگشایی مرز سومار صورت بگیرد، اما فعلا خبری از بازگشایی نیست و احتمال اینکه در این هفته مرز باز شود کم است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری فعالیت مرز سومار طی هفته‌های آینده، اظهار کرد: اینکه بازگشایی سومار ابتدا چند روز در هفته و یا به صورت عادی باشد، هنوز مشخص نیست.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه در مرزی مانند مهران طرف عراقی فعلا بازگشایی را برای دو روز در هفته انجام داده تا میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشخص شود، ادامه داد: مشخص نیست برای مرزهای عربی استان ما مانند سومار نیز وضعیت به این شکل باشد یا نه، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که سومار نیز ابتدا قرار است دو روز در هفته فعالیت کند تا روند مبادلات به تدریج عادی شود.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر مرز سومار باز شود آنقدر دپو کالا در این مرز داریم که چندین روز طول می‌کشد تا همین کالاها از مرز خارج شود، برای مثال فقط 1500 کامیون کاشی در مرز خوابیده که بعد از بازگشایی ابتدا باید آنها تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به تردد روزانه 350 کامیون از مرز سومار در ایام اوج فعالیت این مرز قبل از شیوع بیماری کرونا، تاکید کرد: اگرچه پتانسیل تردد کامیون از سومار از مرزهایی مانند شیخ صله بیشتر است، اما ممکن است اجرای پروتکل‌های بهداشتی روند کار را کمی کند کند.

به گفته ناظر گمرکات استان کرمانشاه، بازگشایی سومار می‌تواند بخشی از بار سایر مرزها مانند پرویزخان، شوشمی و شیخ صله را کم کند.

با شیوع بیماری کرونا، کشور عراق مرزهای تجاری خود با ایران را مسدود کرد. در کرمانشاه تعدادی از مرزها با رایزنی‌های فراوان بازگشایی شد، اما مرزی مانند سومار همچنان مسدود است.

 

ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه