استفاده از ظرفیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق در شرایط تحریمی

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ 556 0
استفاده از ظرفیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق در شرایط تحریمی یک استاد دانشگاه با بیان این که روابط ایران و اقلیم کردستان عراق به سرعت رو به بهبودی است، گفت: ما روابط اقتصادی بهتری با اقلیم کردستان داریم تا خود عراق و در شرایط تحریم و فشارهای آمریکا می‌توانیم از ظرفیت اقلیم در روابط اقتصادی به عنوان یک سرمایه استفاده کنیم.

به گزارش تجارت بان، جعفر حق‌پناه،  با اشاره به سفری که وزیر خارجه کشورمان به بغداد و همچنین اربیل داشت، اظهار کرد: با توجه به دیدارها و ملاقات هایی که در سفر به اقلیم انجام شد، به نظر می رسد دو طرف از آن چالش ها و موانعی که بخاطر برگزاری همه پرسی استقلال خواهی کردستان عراق حدود سه سال پیش به وجود آمد، گذر کردند و به سرعت روابط رو به بهبودی است.

وی یادآور شد: تقریبا طی دو سال اخیر شاهد بودیم که دو بار وزیر خارجه ایران به اربیل سفر کرد همین طور وزرای اقتصادی مانند وزیر صنعت سفر داشته و نمایشگاه های تجاری - اقتصادی ایران در اربیل و سلیمانیه برگزار شده است، همچنین از طرف اقلیم کردستان هیات هایی به ایران آمدند.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین اکنون ما در مرحله گشایش در روابط هستیم و دو طرف نگاه مثبتی را دنبال می کنند و در این سفر نیز رسانه های کردستان عراق با نگاه ویژه ای به این سفر پرداختند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد این که در ظاهر عده ای مطرح می کردند که اساسا جمهوری اسلامی ایران در عراق دچار مشکلاتی شده اما عملا این وضعیت در مورد اقلیم صادق نبود، در بغدادفواد حسین وزیر خارجه این کشور که کرد است از ظریف استقبال خوبی کرد لذا این ها سرمایه ای است که می تواند برای ایران و در شرایط تحریم و فشارهای آمریکا به وضع موجود کمک کند.

حق پناه با اشاره به این که دو کشور ایران و عراق در حوزه های اقتصادی- تجاری می توانند مکمل هم باشند و هم پوشانی اقتصادی قابل توجهی داشته باشند، گفت: اگر چه برخی از زیر ساخت ها فراهم نیست اما در حوزه ترانزیت و اتصال شبکه ریلی فعالیت هایی انجام شده که علاوه بر صادرات گاز می تواند در مورد سوآپ نفت هم کمک کند که به دلیل نا امنی و بی ثباتی داخل عراق و همچنین مساله کرونا هنوز فعال نشده است.

وی با تاکید بر این که ما روابط اقتصادی بهتری با اقلیم کردستان داریم تا خود عراق، اظهار کرد: مرزهای ما در شمال عراق نسبتا رونق بیشتری دارد البته طی ماه های گذشته برخی از بازارچه های مرزی تحت تاثیر کرونا بسته شده است، در واقع بسیاری از کالاهای ایرانی که برای بغداد بارگیری می شود به دلیل امنیت نسبی و ثباتی که برقرار است،  در این مسیر فعال می باشد و همه این ها،  فرضیه ای را که می گویند عراق توسعه یافته به ضرر ایران است را رد می‌کند.

این استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این که اقلیم ثبات بیشتری داشته به بسط روابط تجاری،  اقتصادی و فرهنگی با ایران کمک کرده است. طی ماه های گذشته رییس کل بانک مرکزی و وزیر نیرو سفرهایی داشتند که با رویکرد اقتصادی صورت گرفت.

حق پناه افزود: در صورتی که بستر سیاسی- امنیتی وجود نداشته باشد، گشایش اقتصادی نیز صورت نمی گیرد، لذا ایران انتظار دارد تا میان دو کشور موافقت نامه یا سند همکاری اقتصادی- فرهنگی به امضا برسد.  روابط دو کشور در قالب پکیج است همان طور که عراق با سایر کشورها توافق نامه همکاری امضا می‌کند با ایران که پیوستگی سیاسی- امنیتی دارد باید سریع تر چنین توافقنامه هایی به امضا برسد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: تنها خواسته ایران این است که عراق در حوزه امنیتی به پایگاه مخالفان و معاندان تبدیل نشود لذا در حوزه اقتصادی هم با وجود مشکلاتی که هست نباید ظرفیت های روابط دو کشور را نادیده گرفت.

ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه