بررسی مشكلات مرزی و چگونگی توسعه صادرات با اقلیم کردستان عراق در کرمانشاه

یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ 618 0
بررسی مشكلات مرزی و چگونگی توسعه صادرات با اقلیم کردستان عراق در کرمانشاه قوانین دوگانه اقلیم کردستان با دولت مركزی عراق اجرای بسیاری از تفاهمات اقتصادی شكل گرفته با اقلیم كردستان با مشكل مواجه کرده است.

به گزارش تجارت بان، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه  در این جلسه  گفت: جلسه ای با حضور هدایت حاتمی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، شهریار حیدری و محمد رشیدی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز  نماینده اتحادیه میهنی كردستان و نماینده اتاق بازرگانی اقلیم كردستان  مشكلات مرزی و چگونگی توسعه صادرات بررسی شد.

 حاتمی در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن روابط اقتصادی ایران و عراق و اشاره به دیرینگی آن اظهار داشت: تردد روزانه۱۲۰۰ كامیون از مرزهای استان كرمانشاه به اقلیم كردستان نشانگر اهمیت بالای تجارت مرزی بین استان كرمانشاه با اقلیم كردستان می‌باشد.

 معاون استاندار افزود: سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین برای تقویت همكاری های مشترك می‌تواند بسیار مففید و موثر باشد و از این رو از هر گونه سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط سرمایه‌گذاران كشور عراق بخصوص اقلیم كردستان استقبال و حمایت می‌كنیم و امكانات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
 
وی یكی از مشكلات همكاری‌های اقتصادی را قوانین دوگانه اقلیم با دولت مركزی عراق برشمرد و بیان داشت: در بسیاری از تفاهمات شكل گرفته با اقلیم كردستان با مشكل برخوردیم كه دلیل آن اختلاف بین قوانین اقلیم با دولت مركزی عراق بوده كه مسئولین اقلیم برای ثبات و تقویت این تفاهمات در ابتدا باید اختلافات خود را با دولت مركزی حل كنند تا بتوانیم با اطمینان بیشتری سطح همكاری‌ها را بیشتر كنیم.
 
حاتمی گفت: یكی از درخواست‌های مسئولین بازرگانی اقلیم از ما بازگشایی مرز تیله‌كو در سرپل‌زهاب است كه نمایندگان استان در مجلس نیز بر آن تاكید دارند كه ما هم آمادگی آن را داریم اما به شرطی كه اختلاف نظرها با دولت مركزی حل شود و به یك جمع بندی مشترك برسند كه در آینده بازرگانان دو طرف دچار مشكل نشوند.
 
 نماینده اتاق بازرگانی اقلیم كردستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در كشور ایران گفت: ما هیچگاه ایران را یك كشور جدا از خود ندانسته‌ایم و آن را خانه خود می‌دانیم و بر همین اساس هرگونه همكاری با ایران برای ما بسیار با اهمیت تر از همكاری با دیگر كشورهاست.
 
وی افزود: با مطالعاتی كه در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین انجام داده‌ایم حاضر به هر گونه سرمایه‌گذاری در این منطقه هستیم و یكی از درخواست‌های مهم ما از مقامات جمهوری اسلامی بازگشایی مرز تیله‌كو است كه ما هم به نوبه خود مذاكراتی را با دولت مركزی عراق انجام خواهیم داد تا مشكلات موجود حل گردند و بتوانیم از ظرفیت این مرز استفاده كنیم.
 
 نماینده اتحادیه میهنی كردستان نیز در سخنانی گفت: هر دو طرف باید در ایجاد امكانات و زیرساخت‌ها همسویی و هماهنگی داشته باشند و دو طرف مرز باید این امكانات را برای تسهیل در  تجارت مرزی آماده كنند.
 
وی در پایان گفت: روابط تجاری اقلیم با ایران سابقه تاریخی زیادی دارد و سرمایه‌گذاران این منطقه آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در مرزهای مشترك با ایران هستند و از لحاظ فرهنگی نیز مردم كُرد اقلیم سنخیت و وجوه مشترك فرهنگی بسیاری با ایران دارند كه این بسیار حائز اهمیت است.

کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه