مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه:

برای ایران صادرات کالاهای با کیفیت در اولویت است / آمادگی ایران برای مذاکرات فنی جهت ساخت شهرک های صنعتی در مرز باشماق و پرویزخان + فیلم

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ 902 0
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از آمادگی ایران برای مذاکرات فنی با هدف اجرای شهرک های صنعتی در دو مرز باشماق و پرویز خان خبر داد.

به گزارش تجارت بان، مرزهای اقلیم کردستان و ایران در دوره کرونا، با توافق مقامات طرفین، باز ماند. کالاهایی که از ایران وارد اقلیم کردستان می شوند، کاملا ایمن هستند.

 

شرکت های رسمی کنترل کیفیت از طرف اقلیم کردستان در همه مرزهای مشترک حضور داشته و کالاهایی صادراتی ایران به کردستان عراق به لحاظ کمی و کیفی مورد بازرسی قرار می گیرند

 

روابط میان اقلیم کردستان و ایران، دارای ریشه های مشترک تاریخی در حوزه های، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که اکنون موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا هم به یکی از همکاری های مشترک میان دو طرف تبدیل شده است.

 

روابط با اقلیم کردستان از دو جنبه راهبردی و استراتژیک ازاهمیت ویژه ای در دیپلماسی خارجی ایران برخوردار است. ایران نیز جایگاه والایی در کردستان عراق به لحاظ سیاسی و اقتصادی دارد.

 

به گفته مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان، روابط میان ایران و اقلیم کردستان در تمام حوزه ها بسیار خوب  و رو به پیشرفت است.

 

اما در کنار همه این موارد، دغدغه های جدی به ویژه برای بازرگانان دو طرف در زمینه تبادلات تجاری وجود دارد؛ همچنین شیوع ویروس کرونا و اجرای دستورالعمل های بهداشتی تا حدودی بر تبادلات تجاری میان دو طرف تاثیرگذار بوده است.

 

شبکه روداوو گفت وگوی تفصیلی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه انجام داده است که پایگاه اطلاع رسانی تجارت بان به صورت کامل آن را منتشر می کند.

 

آقای شوشتری! جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه دارای کنسولگری بزرگی است، با توجه به شیوع کرونا برای پیشگیری از این ویروس چه اقداماتی در این قسمت انجام شده است؟

در پاسخ به این پرسش باید عنوان شود از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران و همچنین اقلیم کردستان و عراق، سرکنسولگری جمهوری اسلامی تمام پروتکل های بهداشتی که از سوی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقلیم کردستان اعلام شده است را به صورت کامل رعایت کرده است. همه کارکنان و همچنین مراجعان به سرکنسولگری ایران در شهر سلیمانیه، ملزم به استفاده از ماسک بوده و بدون آن اجازه ورود ندارند.

 

همچنین در کنار این اقدامات، کار ضدعفونی به صورت مرتب صورت گرفته و تا کنون هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.

 

ارزیابی شما در خصوص اقدامات اقلیم کردستان در خصوص منع تردد شهروندان با جمهوری اسلامی ایران چیست؟

ویروس کرونا یک اپیدمی جهانی است و در چند ماه اخیر همه کشورها محدودیت هایی برای سفر اتباع خارجی وضع کردند؛ عراق، اقلیم کردستان و همچنین ایران نیز از این قاعده پیروی کرده و همه نیز به اجرای قوانین وضع شده، پایبند بودند. ایران نیز ممنوعیت هایی برای ورود اتباع عراق وضع کرد؛ پس از مدتی، گشایش هایی در ممنوعیت های اولیه هم از سوی ایران و همچنین تمام  دنیا د برای رفت و آمد ایجاد شد.

 

 ایران از ماه گذشته تسهیلاتی برای ورود بخشی از اتباع عراق و اقلیم کردستان به ایران مشروط به دریافت مجوز و روادید، ایجاد کرد. به طور مثال دانشجویانی که در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در حال تحصیل هستند، امکان سفر مهیا شد. همچنین بازرگانان به دلیل گستردگی روابط تجاری میان عراق و اقلیم کردستان با ایران نیازمند رفت و آمد بودند، که آنها نیز با شرایطی اجازه سفر به ایران یافتند. در کنار این موارد، بیمارانی که نیازمند پیگیری امور درمان خود در ایران بودند، جزو گروه های مجاز به مسافرت هستند. مزید بر این موارد بخش دیگری از اتباع عراقی که پیوندهای خانوادگی با شهروندان ایرانی داشته و به دلیل کرونا از دیدار یکدیگر محروم مانده بودند، امکان سفر یافتند.
 

از چند هفته پیش اقلیم کردستان نیز سلسله اقداماتی برای حضور شهروندان ایرانی مانند بازرگانانی که در اقلیم کردستان پروژه های در دست اجرا دارند، ایجاد شد.

 

در حال حاضر واردات کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد در این زمینه چه کنترل هایی برای پیشگیری از ویروس کرونا، صورت می گیرد؟

خوشبختانه مرزهای اقلیم کردستان، جزو معدود مرزهایی بود که در دوره کرونا و با توافق مقامات طرفین، باز ماند. در این مدت تبادلات تجاری از 3 مرز رسمی ادامه پیدا کرد؛ اما در 4 بازارچه غیر رسمی ایران و اقلیم کردستان با یک وقفه 2 ماهه، فعالیت های تجاری از سر گرفته شد.

 

موضوع مهم این که همه فعالیت های تجاری در کلیه مرزها، با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی در بازارچه ها و محوطه های گمرکی در دو سوی ایران و اقلیم کردستان انجام شده و به صورت مرتب محوطه ها و کامیون ها ضدعفونی می شوند، همچنین برای رانندگان تست های اولیه کرونا مانند تب سنجی انجام می شود.

 

انجام موارد فوق این اطمینان را حاصل می کند که کالاهایی که از ایران وارد اقلیم کردستان می شوند، کاملا ایمن بوده و شهروندان به استفاده از آنها اعتماد دارند.

 

میزان تبادلات بازرگانی میان ایران و اقلیم کردستان حدود 6 میلیارد دلار است، این آمار نشان می دهد که اقلیم کردستان یکی از بهترین مقاصد صادارتی برای کالاهای ایران است؛ اما برخی از شهروندان اقلیم کردستان این گلایه را مطرح می کنند که کیفیت برخی از این محصولات وارداتی چندان مناسب نیست؛ چرا تا کنون موضوع کیفیت مورد توجه طرف های ایرانی قرار نگرفته است؟

در همه جای دنیا کالاها به لحاظ کیفیت دارای سطوح متفاوتی هستند؛ هر کشوری دارای کالاهای درجه 1 تا 3 از نظر کیفیتی است؛ اما نکته مهم این که خریداران کالا متقاضی چه کیفیتی هستند؟ این انتخاب خود خریداران است. با این وجود تلاش ما به عنوان بخش دولتی این بوده که کالاهای صادراتی از ایران به دیگر کشورها از جمله عراق و اقلیم کردستان با کیفیت بسیار بالایی باشد.

 

خوشبختانه شرکت های رسمی کنترل کیفیت از طرف اقلیم کردستان در همه مرزهای مشترک حضور داشته و کالاهایی صادراتی ایران به کردستان عراق به لحاظ کمی و کیفی مورد بازرسی قرار می گیرند؛ تا کنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

 

ذکر این نکته ضروری است ما سال گذشته نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران را با حضور 120 شرکت برگزار کردیم. از این میان 70 شرکت جزو واحدهای نمونه صادراتی در ایران بودند که در این رویداد حضور داشتند. این واحدهای تولیدی کالاهای بسیار با کیفیتی عرضه می کنند و به زعم مسئولان اقلیم کردستان که از این نمایشگاه بازدید کردند، این رویداد یکی از بهترین مواردی بوده که در سال های اخیر در کردستان عراق برگزار شده بود.

 

امیدواریم با تلاش هایی که از هر دو طرف به ویژه اتاق های بازرگانی انجام می شود، بتوانیم کیفیت کالاهای وارده به کردستان عراق را افزایش دهیم. بنده با این سخن شما موافق نیستم که کالاهای با کیفیت ایرانی وجود ندارد؛ همان طور که مشاهده می کنید در همه فروشگاه های اقلیم کردستان کالاهای ایرانی با کیفیت عرضه می شوند و مردم نیز از آن استقبال می کنند.

 

 در سال های 2006 و 2007 حدود 140 شرکت ایرانی در اقلیم کردستان فعال بودند، در برابر تنها 20 شرکت از کشور ترکیه در اقلیم کردستان حضور داشتند؛ اما در حال حاضر شرکت های ترکیه در اقلیم کردستان 1380 شرکت و ایران تنها دارای 250 شرکت است؛ ارزیابی شما از این آمار و روند نزولی فعالیت شرکت های ایرانی در اقلیم کردستان چیست؟

حضور شرکت های ایرانی در بازار اقلیم کردستان در حال گسترش است؛  اکنون ما دارای 400 شرکت ثبت شده فعال در اقلیم کردستان هستیم و این شرکت ها محصولات و خدمات خود را عرضه می کنند؛ به باور ما کیفیت کالاها و خدمات مهمتر از تعداد شرکت ها است؛ از این روی افزایش تعداد شرکت ها هدف نیست؛ بلکه موضوع مهم این است که شرکت های حاضر در اقلیم کردستان اعم از کالایی و خدماتی، با بالاترین کیفیت و استانداردها محصولات خود را عرضه کنند.

 

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ خدمات فنی و مهندسی جزو کشورهای برتر منطقه است و پروژه هایی که در اقلیم کردستان مانند ساخت تونل، سد، پل و جاده، اجرا کرده است، به باور مقامات اقلیم جزو پروژه های موفق بوده اند.

 

همان گونه که اطلاع دارید، قرار بود تا دو منطقه آزاد در مناطق مرزی باشماق و پرویزخان احداث شوند، اما این موضوع تنها بر روی کاغذ باقی ماند؛ مشکل اجرایی نشدن این پروژه‌ها به کدام طرف باز می گردد، ایران، بغداد و یا اقلیم کردستان؟

همان گونه که شما هم اشاره کردید، توافق بین مقامات دو کشور برای ایجاد مناطق آزاد یا شهرک های صنعتی در دو مرز مشترک باشماق و پرویزخان انجام شده و با اقلیم کردستان نیز توافق صورت گرفته است؛ اما به طور طبیعی اجرای چنین پروژه های بزرگی نیازمند بررسی فنی و کارشناسی است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از مدت های پیش آمادگی خود را برای شروع مذاکرات فنی به دولت عراق و اقلیم کردستان اعلام کرده است.

 

هنگامی که بنده در سلیمانیه آغاز به کار کردم، در دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان همواره این آمادگی را اعلام کرده ام. کارهای مقدماتی این موضوع در هر دو مرز باشماق و پرویز خان از طرف ایران انجام و روال قانونی و تخصیص بودجه آن هم صورت گرفته است. امیدواریم در آینده نزدیک این توافق از سوی طرفین اجرایی شود.

 

جناب آقای شوشتری، موضوع دیگر عدم اعتماد بازرگانان اقلیم کردستان به طرف های ایرانی است؛ برای مثال از سال 2012 پول برخی از بازرگانان و سرمایه داران اقلیم کردستان در اختیار طرف های ایرانی قرار دارد، شما به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

حجم معاملات 5 میلیاردی و یا حدود 6 میلیاردی، بیانگر اعتماد میان دو طرف است؛ چون در غیر این صورت ما شاهد چنین رقمی از تبادلات تجاری نبودیم. بنده به طور کلی عنوان می کنم که این اعتماد وجود داشته و رو به فزونی است. طی روزهای اخیر میزان زیادی ویزا برای بازرگانان اقلیم کردستان به منظور رایزنی با طرف های تجاری و عقد قرارداد با تجار ایرانی صادر شده است. باید در نظر داشته باشید که در این حجم از تبادلات تجاری، وجود اختلاف میان تجار امری طبیعی است.

 

اما موضوعی که شما به آن اشاره کردید، کاملا برعکس است چون ایران بیشتر به عنوان صادرکننده در حوزه تبادلات تجاری با اقلیم کردستان فعالیت دارد، به طور طبیعی باید پول از سوی بازرگانان اقلیم کردستان به طرف های ایرانی پرداخت شود، از این روی بازرگانان ایرانی بیشتر از طرف مقابل مطالبات معوقه دارند. در عین حال ما همواره به بازرگانان هر دو طرف تاکید کرده ایم که در عقد قراردادهای خود مبانی حقوقی را رعایت کنند تا در صورت بروز اختلاف، مراکز داوری در اتاق های بازرگانی سلیمانیه، سنندج و کرمانشاه بتوانند برای حل مسئله به موضوع ورود کنند.

 

یکی از مشکلات دیگر بازرگانان اقلیم کردستان، حمل کالاها از بندرعباس به کردستان عراق است؛ آنها اظهار می کنند این روند به کندی پیش می رود و همواره حمل کالاهای ایرانی در اولویت قرار دارد و به سادگی به طرف های عراقی اجازه حمل کالا داده نمی شود، آیا برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گرفته است؟

این پرسش تامل برانگیز است؛ چون در حال حاضر در مرزها هیچ مشکلی وجود نداشته و به صورت روان همه امور گمرکی صورت گرفته و ترانزیت کالاهایی که بازرگانان اقلیم کردستان از کشورهای دیگر خریداری کرده و از بندر عباس به کردستان عراق ترانزیت می کنند، به صورت عادی انجام می شود.  

 

این مشکل صرفا چند روز محدود، در اوایل شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده در مرزها به وجود آمد. در آن مقطع به دلیل بسته شدن مرزهای غیر رسمی و همچنین محدودیت در مرزهای رسمی باشماق، حاجی عمران و پرویز خان، ترافیک سنگینی پشت مرزها شکل گرفت به صورتی که ما حتی شاهد شکل گیری صف انتظار 20 کیلومتری کامیون ها در طرف مرز ایران بودیم.

 

در چنین وضعیتی مقامات گمرکی ایران برای تنظیم زمان انتظار کمتر محموله ها، اقدام به زمانبندی برای ارسال کالاهای ترانزیتی کردند. این موضوع تاخیر در حمل کالاهای ترانزیتی تنها چند روز طول کشید که با هماهنگی مقامات دو طرف و بازگشایی مرزهای جدید، روال عادی از سر گرفته شد.

 

اکنون به موضوع دیگری بپردازیم، به نظر شما علت توپ باران برخی مناطق مرزی اقلیم کردستان از سوی ایران چیست؟

برای ما به عنوان جمهوری السامی ایران، امنیت و آسایش عراق و اقلیم کردستان دارای اهمیت است. ما امنیت اقلیم کردستان و عراق را بخشی از امنیت خود دانسته و به طور طبیعی برای برقراری امنیت همه اقدامات لازم را انجام می دهیم.

 

مواردی که شما به آن اشاره کردید در پاسخ به اقدامات تروریستی برخی گروه های شناخته شده ای بود که متاسفانه از خاک اقلیم کردستان برای حمله به مناطق، شهرها، روستاهای مرزی و حتی مرزبانان ما استفاده می کنند. طی چند ماه گذشته به صورت خاص چند مورد اقدام تروریستی از خاک اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفتت. به طور طبیعی موضوع امنیت برای هر کشوری خط قرمز محسوب می شود. در پاسخ به این اقدامات تروریستی و به عنوان یک حق شناخته شده بین المللی طبیعی که حق طبیعی «دفاع» است، جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را انجام داد.

 

نظر شما درباره انتخاب لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی، به عنوان رهبران جدید اتحادیه میهنی چیست؟

ما در امور داخلی هیچ دولت و حزبی دخالت نمی کنیم و هر حزبی حق انتخاب رهبران خود را دارد. ما نیز به این انتخاب احترام می گذاریم. ایران روابط خوبی با اتحادیه میهنی کردستان از دوره مرحوم جلال طالبانی داشته و ایشان بنیانگذار روابط خوب میان ایران با عراق و اقیلم کردستان بودند. ما به این حزب برای انتخاب رهبران خود تبریک گفتیم.

 

البته روابط حسنه ما تنها محدود به اتحادیه میهنی کردستان نیست؛ بلکه با تمام احزاب به ویژه حزب های بزرگ مانند پارتی (حزب دمکرات کردستان عراق)، اتحادیه میهنی، گوران (تغییر) و سایر احزاب از دهه ها پیش دارای روابط بودیم. بخش زیادی از رهبران احزاب مورد اشاره در ایران مهمان ما بودند.  ما به این روابط افتخار کرده و روابط را با کمک رهبران هر دو طرف ایران و اقلیم کردستان، گسترش می دهیم.

 

در حال حاضر سطح روابط میان ایران و اقلیم کردستان در حوزه های مختلف سیاسی اقتصادی و سایر موارد را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران و اقلیم کردستان دارای اشتراکات بسیار زیادی در حوزه های فرهنگی، زبانی و تاریخی هستند. خوشبختانه در تمام حوزه ها روابط بسیار خوب و رو به پیشرفت بوده است. ما در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ارتباطات خوبی  داریم. اکنون روابط به صورت همه جانبه است و برای گسترش هر چه بیشتر آن تلاش خواهیم کرد.   

 

برای مشاهدهاین گفت وگو، فیلم بالا را مشاهده کنید.

انتهای خبر/

  کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه