چرا روند طرح جامع مرز پرویزخان کند پیش می رود؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ 572 0
چرا روند طرح جامع مرز پرویزخان کند پیش می رود؟ طرح جامع گمرک پرویزخان یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم زیرساختی در حوزه مرزها و پایانه‌های کشور است، اگرچه فراهم کردن زیرساخت‌های مرز بر عهده گمرک نیست، اما گمرک ایران به واسطه اهمیتی که مرز پرویزخان خصوصا در زمینه صادرات به عراق دارد، اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان را آغاز کرد.

به گزارش تجارت بان، ساماندهی طرح جامع گمرک پرویزخان اواخر سال 1397 آغاز  و در دو فاز شامل فاز اول 25 هکتاری و فاز دوم 15 هکتاری دیده شد و قرار بود فاز اول آن 18 ماهه به نتیجه برسد.

 

با گذشت نزدیک به یکسال و نیم از استارت این طرح، روند کند کار داد مسئولین و خصوصا تجار و صادرکنندگان را درآورده است.

در شرایط کنونی که به دلیل شیوع بیماری کرونا در برخی از مرزهای تجاری با عراق هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد، عمدتا صادرات از طریق مرز پرویزخان صورت می‌گیرد و اجرای کند طرح جامع این گمرک که بخشی از محوطه پرویزخان را به خود اختصاص داده، روند کار را با اختلال مواجه کرده است.

 

پیمانکار تعداد تیم‌های کاری خود را زیاد کند

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه با انتقاد از روند کند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان، گفت: درخواست ما این است برای تسریع در اجرای پروژه، پیمانکار تعداد تیم‌های کاری خود را افزایش دهد.

 

بهزاد باباخانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه بسیاری از مسئولان حوزه اقتصادی استان به روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان انتقاد دارند، افزود: اکنون میزان پیشرفت پروژه نسبت به آنچه که برای آن هدفگذاری شده عقب است و با این روند به برنامه زمان‌بندی مدنظر دولت و مسئولین استان نخواهد رسید.

 

وی ادامه داد: اگرچه پیمانکار اکنون در سه حوزه مشغول به کار است، اما انتظار داریم تیم‌های کاری خود را برای تسریع در روند اجرای این پروژه افزایش دهد.

 

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور شد: بر اساس اعلام مسئولین گمرک ایران این طرح مشکل مالی ندارد، اما نباید فراموش کرد افزایش قیمت‌های چند وقت اخیر در روند کار بی‌تاثیر نبوده است.

 

باباخانی از بازدید مسئولین گمرک ایران از روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان در دو هفته قبل هم یاد کرد و ادامه داد: در جریان این بازدید نیز بر تسریع در روند اجرای طرح تاکید شد.

 

وی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم به دلیل شرایط ویژه منطقه مرزی قصرشیرین و گرمای شدید هوا، گاهی امکان کار کردن خصوصا برای پنل‌های بتنی در طی روز فراهم نیست و نیروها مجبورند شبانه کار کنند.

 

مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان در اصل وظیفه گمرک ایران نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیتی که مرزپرویزخان در زمینه صادرات به عراق دارد، اجرای طرح جامع پرویزخان از سوی گمرک ایران آغاز شد و اگرچه از اقدامی که گمرک ایران انجام داد قدردانی می‌کنیم، اما خواستار تسریع در روند کار هستیم.

خواب کامیون‌ها نتیجه روند کند کار در پرویزخان

چندی قبل در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز تجار و صادرکنندگان و رئیس اتاق بازرگانی از روند کند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان گلایه کردند.

 

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از طولانی شدن روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان انتقاد کرد و گفت: اجرای کند طرح جامع گمرک پرویزخان، روند تجارت را در این مرز با مشکل مواجه کرده و باعث خواب کامیون‌ها شده است.

 

وی افزود: این روند دو سال است که به طول انجامیده و باعث می‌شود در برخی از کالاها خواب 10 روز کامیون هم داشته باشیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، اگر این مشکل حل شود با تسریع روند کارها، صادرات کالا از مرز پرویزخان از 700 تا 800 کامیون در روز فراتر خواهد رفت.

 

کاشفی ادامه داد: تقاضا داریم یکبار برای همیشه این مشکل حل شود.

 

آخرین وضعیت طرح از زبان ناظر گمرکات استان کرمانشاه

این در حالی است که چندی قبل( اواخر اردیبهشت ماه) ناظر گمرکات استان کرمانشاه از تسریع روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان خبر داده بود.

خلیل حیدری در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان، اظهار کرد: هم اکنون کار با سرعت خوبی در حال انجام است و سرعت آن نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

 

وی ادامه داد: فقط برخی مشکلات حاشیه‌ای از جمله وجود معارض روند کار را گاهی به تاخیر می‌اندازد.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر در بخشی از نقاط که محدوده اصلی(هشت هکتاری) بارانداز است کارهای زیرساختی در حال نهایی شدن است، یادآور شد: اگر روند کار با همین سرعت پیش برود، ظرف حدود سه ماه آینده کار آسفالت این محدوده هم انجام خواهد شد و قابل بهره‌برداری است.

 

حیدری اضافه کرد: البته قابل بهره‌برداری بودن این محدوده به معنای تکمیل کامل همه زیرساخت‌ها نیست و ممکن است بخشی از کار جداول، اتصالات و ... باقی بماند، اما مانعی برای استفاده نیست.

 

وی با بیان اینکه در سایر قسمت‌ها نیز کار در حال انجام است، میانگین پیشرفت فیزیکی طرح جامع گمرک پرویزخان را در مجموع حدود 20 درصد اعلام کرد و یادآور شد:  همه این موارد مربوط به فاز اول پروژه است و پس از اتمام این فاز کارهای فاز دوم در صورت تامین اعتبار آغاز خواهد شد.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه ابتدا قرار بود فاز اول این پروژه 18 ماهه انجام شود، ادامه داد: برخی موانع باعث شد به این زمان هشت ماه دیگر هم اضافه شود و مدت قرارداد اجرای این طرح 26 ماهه شود.

 

حیدری اعتباری که روز اول برای اجرای فاز اول پروژه طرح جامع گمرک پرویزخان از سوی گمرک ایران در نظر گرفته شده بود را نیز 34 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم به نرخ امروز حتما به حدود 50 میلیارد تومان رسیده است.

 

وی هدف از اجرای این طرح را ساماندهی محوطه تخلیه و بارگیری، خیابان کشی، احداث جداول و... برای تسهیل در روند صادرات دانست.

منبع: ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه