نصف درآمدهای گمرکات اقلیم کردستان تحویل بغداد می شود + بندهای مورد توافق درباره گمرکات

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ 495 0
نصف درآمدهای گمرکات اقلیم کردستان تحویل بغداد می شود + بندهای مورد توافق درباره گمرکات تا کنون 100 درصد از درآمد گذرگاه های مرزی به اقلیم کردستان اختصاص داشت.


به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان اعلام کرد:  در صورت توافق با بغداد،  50 درصد از درآمد گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان، به عراق تحویل داده می شود.


به گفته سامال عبدالرحمان مدیر کل اقلیم کردستان، این موضوع بر اساس قانون شماره 6 مصوب سال 2019 است که در سایر شهرهای عراق نیز بر اساس آن عمل می شود، یعنی در شهرهای دیگر عراق 50 درصد از درآمدهای مرزی متعلق به همان شهر و نیم دیگر آن به خزانه دولت واریز می شود.


به گفته این مقام مسئول آنها هیچ مشکلی با عراق درباره مرزها ندارند. وی در این باره گفت: فعالیت بر اساس یک قانون و یک تعرفه گمرکی صورت می گیرد و این توافق جدید هم موجب افزایش فعالیت های مشترک می شود.


بغداد و اقلیم درباره موضوع نقاط مرزی به توافق رسیده اند و بر همین اساس، بغداد تا پایان سال جاری میلادی ماهیانه 320 میلیارد دلار به اقلیم کردستان پرداخت می کند و در مقابل اقلیم کردستان نیز 50 درصد از درآمد گذرگاه های مرزی را به عراق تحویل می دهد.

 

توافق صورت گرفته میان اربیل و بغداد درباره گذرگاه های مرزی:


- همانگ ساختن دستورالعمل های گمرکی گذرگاه های مرزی هوایی، زمینی و آبی؛ باید با شرکت های خارجی برای انجام حسابرسی قرارداد منعقد شود، این موضوع پس از توافق طرفین انجام می شود. یک هیئت فنی مشترک از نیروهای اقلیم کردستان و عراق برای اجرای این توافق تشکیل می شود.


- همانگ ساختن دستورالعمل های گمرکی در گذرگاهای های مرزی اقلیم کردستان با همه گذرگاه های دولت فدرال عراق و هر نوع کاری که متکی به تعرفه های گمرکی مشترک است.


- راه اندازی یک سیستم آمار برای درآمدهای گمرکی کسب شده از راه گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان و پیروی از قانون اجرائیات دارایی دولت فدرال شماره 6 سال 2019


-تعریف شیوه نامه ها و راهکاراهایی برای اجرای دقیق کالاهای وارداتی بر اساس قانون گمرگ دولت فدرال و دیگر قوانین، که دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان به آن پایبند باشند.

پایان خبر/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه