اعلام آمادگی برای بازگشایی مرز « تیله‌کوه» تا پایان شهریور

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ 579 0
اعلام آمادگی برای بازگشایی  مرز « تیله‌کوه»  تا پایان شهریور رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور ماه شاهد بازگشایی مرز تیله‌کوه باشیم.

به گزارش تجارت بان، کیوان کاشفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت و جایگاه مرز تیله‌کوه واقع در شهرستان سرپل‌ذهاب، افزود: تیله‌کوه یکی از کوتاه‌ترین مسیرها به سمت سلیمانیه عراق است و نقش قابل توجهی در توسعه تجارت با بخش اقلیم کردستان عراق خواهد داشت.

 

وی با اشاره به فعالیت صادراتی مرز تیله‌کوه در سال‌های 1392 و1393 برای مدتی محدود و بسته شدن این بازارچه مرزی بنا به دلایلی، ادامه داد: از آن زمان تاکنون تلاش زیادی برای بازگشایی تیله‌کوه صورت گرفت و اکنون به نظر می‌رسد اقلیم کردستان عراق نیز آمادگی لازم برای بازگشایی این مرز را دارد.

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، ابراز امیدواری کرد با اعلام آمادگی طرف عراقی و پیگیری‌هایی که از سمت ایران صورت گرفته تا اواخر شهریور شاهد بازگشایی این مرز و صادرات برخی از کالاها حتی به صورت محدود از آن باشیم.

 

کاشفی تاکید کرد: در این مدت ما نیز باید زیرساخت‌های اولیه این بازارچه مرزی مانند تکمیل ساختمان بازارچه، برقرار شدن زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری، استقرار دستگاه‌های مربوطه مانند گمرک و مرزبانی و... را انجام دهیم.

 

کاشفی از مزایای برقراری صادرات از بازارچه مرزی تیله‌کوه هم یاد کرد که علاوه بر کمک به معیشت مردم منطقه و برخورداری آنها از مزایای فعالیت‌های تجاری، تیله کوه می‌تواند مرزی فعال در زمینه کولبری نیز باشد.

 

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر تجارب پنج، شش ماه گذشته در ایام بیماری کرونا نشان داد مرزهای کشور و استان کرمانشاه با بخش عربی عراق در شرایط خاص انعطاف کمتری دارند و مشابه آن را برای مرزهایی مانند سومار، مهران و... دیدیم. از همین رو باید تلاش کنیم دروازه‌های تجاری متعددی  با بخش اقلیم کردستان عراق داشته باشیم تا در شرایط خاص بتوانیم از آنها بیشتر استفاده کنیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، در شرایط کنونی که فعالیت مرز سومار محدود است و بخش عمده بار صادراتی استان از طریق پرویزخان به عراق می‌رود، تیله‌کوه می‌تواند بخشی از این بار صادراتی را برای برخی کالاها به دوش بکشد و از ازدحام و ترافیک پرویزخان بکاهد.

 

به گفته کاشفی، با آزادشدن واردات میوه و تره‌بار از سوی عراق طی حدود 20 روز آینده و صادرات روزانه 500 تا 700 کامیون میوه و تره‌بار از پرویزخان، تیله‌کوه می‌تواند گزینه مناسبی برای کاستن بار صادراتی مرز پرویزخان باشد.

 

انتهای پیام/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه