وضعیت کنونی تبادلات تجاری اقلیم کردستان با چین چگونه است؟

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ 580 0
وضعیت کنونی تبادلات تجاری اقلیم کردستان با چین چگونه است؟ کرونا موجب شده تا سطح روابط تجاری چین، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار اقلیم کردستان عراق، با این منطقه دچار تحولات زیادی شود.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، تا کنون وضعیت تبادلات تجاری میان اقلیم کردستان و چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شکل قبلی باز نگشته است.

 

کرونا موجب شده تا روابط تجاری چین دچار مشکلات بسیاری با بازرگانان به صورت کلی و اقلیم کردستان به صورت خاص شود. این نیز مورد تضعیف تبادلات تجاری شده و تا کنون بازرگانان اقلیم کردستان موفق نشده اند به بازارهای چین بازگردند.


شرکت های حمل و نقل کالا از چین به عراق و اقلیم کردستان از وضعیت کنونی بازار بسیار نگران هستند. به گفته بازرگانان تبادلات تجاری میان چین و اقلیم کردستان در مقایسه با سال 2019 از 50 تا 60 درصد کاهش نشان می دهد و ضعیف شدن بازار هم، به صورت مضاعف وضعیت را نامناسب تر کرده است.

 

90 درصد کالاهای جینی وارد ام القصر می شود

 


مریوان صدرالدین مدیر ثبت شرکت ها در وزارت بازرگانی می گوید: اکنون تا اندازه خوبی وضعیت بازرگانی داخلی و تبادلات تجاری خارجی بهبود یافته و زمینه های فراوانی ایجاد شده است.


این مقام مسئول گفت: بیش از یک هزار شرکت حمل و نقل در اقلیم کردستان به ثبت رسیده است که از این تعداد تنها حدود 250 شرکت در بخش حمل و نقل فعال هستند.


بر اساس آمار گمرکات عراق، 90 درصد از کالاهای چین به بندر ام القصر شهر بصره وارد شده و از آنجا هم به سایر شهرهای عراق و اقلیم کردستان توزیع می شود.

 

تبادلات 15 میلیارد دلاری عراق و چین

 


گیلان حاجی سعید رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان نیز در خصوص روابط تجاری با چین گفت: در 6 ماه اول سال 2020، حدود 4 میلیارد و 800 میلیون دلار کالا از چین وارد شده است و این میزان با توجه به شرایط فعلی، مقدار کمی نیست.


وی ادامه داد: در برابر هم عراق 11 میلیارد و 800 میلیون دلار به چین صادرات داشته است که بخش زیادی از آن مربوط به صادرات نفت است. به صورت کلی در 6 ماهه اول امسال حدود 15 میلیارد دلار با چین تبادلات تجاری وجود داشته است.


به گفته وی به دلیل دستورالعمل های بهداشتی، بازرگانان اقلیم کردستان به راحتی نمی توانند ویزا دریافت کرده و به چین سفر کنند. اما روابط به صورت مجازی با چین و سایر کشورها ادامه دارد. 


حاجی سعید یکی از درخواست های کنونی بازرگانان کردستان عراق را صدورد ویزا عنوان کرد تا بتوانند امور تجاری خود با چین را بهتر انجام دهند./کردستان 24

پایان خبر

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه