کردستان عراق چقدر جمعیت دارد؟

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ 5942 0
کردستان عراق چقدر جمعیت دارد؟ سازمان آمار اقلیم کردستان از میزان جمعیت کردستان عراق چه می گوید؟ درصد رشد و پیش بینی افزایش جمعیت در این منطقه چگونه است؟

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، بر اساس آمارهای اعلام شده، ساکنان اقلیم کردستان با احتساب منطقه مخمور، به 6 میلیون و 171 هزار نفر رسیده است. این تعداد جمعیت به نسبت ساکنان کل عراق که بیش از 39 میلیون نفر است، 15 درصد آن را تشکیل می دهد.


در سال جاری رشد ساکنان اقلیم کردستان 2.2 درصد و عراق نیز 2.5 درصد بوده است. این در حالی است که بر خلاف عراق، ساکنان منطقه اقلیم کردستان عمر طولانی تری دارند.


در این گزارش آمده است چنان چه تغییر بزرگی روی ندهد، وزارت برنامه ریزی عراق پیش می کند که در سال 2030، آمار ساکنان عراق به بیش از 50 میلیون نفر برسد و همچنین بر اساس همین تخمین آمار ساکنان اقلیم کردستان نیز در همان سال به بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر برسد. در چنین حالتی جمعیت اقلیم کردستان همچنان 15 درصد از کل ساکنان عراق را به خود اختصاص می دهد.


از سال 2003 آمار جمعیتی به عنوان مبنایی برای تخصیص میزان سهم بودجه اقلیم کردستان از عراق در نظر گرفته شده است. تا سال 2014 اقلیم کردستان، 17 درصد از بودجه عراق را دریافت می کرد. اکنون عراق در نظر دارد مانند سال 2019 سهم اقلیم کردستان از بودجه را 12.67 درصد تعیین کند که این میزان 2 درصد کمتر از میزان جمعیتی کردستان عراق است.


قرار بود تا در اواخر سال جاری میلادی، سرشماری عمومی و مستقیم از جمعیت عراق و همچنین اقلیم کردستان انجام شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، تامین بودجه و تغییرات سیاسی این سرشماری انجام نمی شود. سازمان آمار عراق پیشنهاد داده تا این سرشماری در اواخر سال 2021 صورت گیرد./روداو

 

کانال تلگرام تجارت بان

اینستاگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 67%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه