مشکل رانندگان ایرانی در مرز باشماق حل شد

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ 664 0
مشکل رانندگان ایرانی در مرز باشماق حل شد مسائلی آن سوی مرز و در اقلیم کردستان عراق برای رانندگان ایرانی بوجود آمده و تردد آنها را در خاک عراق مشکل کرده بود که با رایزنی مسوولان دو طرف (ایران و عراق) مشکلات برطرف شد.

به گزارش تجارت بان، آرتیکاس اقبال فرماندار مریوان، بدلیل سنگ پراکنی و تعرض به خودروهای ایرانی حامل کالاهای صادراتی در آن سوی مرز داخل خاک اقلیم کردستان، رانندگان احساس امنیت نمی‌کردند.

 

وی افزود: این موضوع در رایزنی مسوولین دو طرف مورد رسیدگی قرار گرفت و ما به طرف عراقی اعتراض کردیم و آنها نیز پذیرفتند کارهای لازم برای تامین امنیت رانندگان ایرانی را انجام دهند.   


اقبال اضافه کرد: با عدم تردد خودروهای ایرانی، رانندگان عراقی هم مقابله به مثل کرده و از ورود به ایران برای حمل کالا خودداری می‌کردند که این امر موجب اختلال در صادرات کالا از مرز باشماق شده بود.


وی یادآور شد: پیش از شیوع کرونا خودروهای ایرانی کالاها و سوخت را تا مقصد مورد نظر در داخل خاک عراق حمل می‌کردند اما بعد از شیوع کرونا و بخاطر محدودیت های ایجاد شده کالاها در محوطه مرز و نقطه صفر جابجا می‌شد و از آن به بعد خودروهای عراقی آن را تا مقصد مورد نظر حمل می‌کردند.


اقبال تاکید کرد: بعد از اینکه مذاکرات و پیگیری‌هایی صورت گرفت تا رانندگان ایرانی کالاهای خود را در مرز تخلیه نکنند و مستقیم به مقصد ببرند این امر موجب اعتراض رانندگان عراقی و ایجاد ممانعت از ورود خودروهای ایرانی شد.


فرماندار مریوان گفت: بعد از مذاکراتی که با هیات عراقی داشتیم موافقت شد فعلا تا یک هفته دیگر کالاها را رانندگان عراقی حمل کنند تا طرف عراقی زیرساخت و شرایط را برای امنیت رانندگان ایرانی و عبور مستقیم آنها به شهرهای مقصد در عراق فراهم کند.


وی با اشاره به اینکه طرف عراقی قول داد مشکلات امنیتی برای رانندگان ایرانی پیش نیاید، افزود: وضعیت اکنون به حالت عادی بازگشته و جابجایی کالا و سوخت، صادارات و واردات کالا و ترانزیت در این مرز طبق روال عادی ادامه دارد.

 

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.


گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.
گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است./ ایرنا

 

بیشتر بخوانید:

ورود رانندگان ایرانی از مرز باشماق به اقلیم کردستان

  کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه