چند برابر شدن هزینه صادرات به کردستان عراق به دلیل فرایند تخلیه و بارگیری مجدد

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ 993 0
چند برابر شدن هزینه صادرات به کردستان عراق به دلیل فرایند تخلیه و بارگیری مجدد یک صادرکننده کرمانشاهی با انتقاد از عدم برقراری امکان حمل یکسره کالا از طریق مرزهای مشترک با اقلیم کردستان و کشور عراق، گفت: صادرکننده ترکیه ای کالای خود را از مقصد بارگیری کرده و یکسره به شهر کلار در مرز ایران حمل می‌کنند ولی صادرکننده ایرانی باید ابتدا در مرز کالای خود را تخلیه کرده و سپس با ماشین عراقی به این شهر مرزی منتقل کند.

به گزارش تجارت بان، فرزاد شاه‌سواری از فعالان حوزه بازرگانی و مبادلات تجاری با اقلیم کردستان و کشور عراق، متاسفانه مدیران ما معمولا طی این سال ها در برابر خواسته های طرف عراقی در مرزهای مشترک با بخش عربی و اقلیم کردستان کوتاه آمده اند در حالیکه ایران تامین کننده نیازهای آن ها است و ما در موقعیت برتر قرار داریم.

 

وی افزود: طی این سال ها هنوز نتوانسته ایم طرف عراقی را مجاب به پذیرش حمل یکسره و مستقیم کالا به مقصد کنیم تا کالای ایرانی با هزینه کمتر، سریع تر و با امنیت و کیفیت بهتر صادر شود.

 

این صادرکننده کرمانشاهی در ادامه به تشریح آسیب های وارده به کالاها در حین صادرات پرداخت و گفت: کالاهایی که بار روی پالت قرار دارند با لیفتراک تخلیه و سپس دوباره بارگیری می شوند که در این بین امکان شکستن پالت و آسیب بار زیاد است. و اگر بار به شکل فله ای و یا در کارتن باشد این آسیب ها بیشتر است.

 

این صادرکننده خاطرنشان کرد: البته در صورت برقراری امکان حمل یکسره، باید درباره ایجاد کار برای کارگران مستقر در مرز هم چاره‌اندیشی شود زیرا آن ها هم  افرادی بسیار زحمت‌کش و آسیب‌پذیر هستند؛ گرچه درآمدشان پاسخگوی مایحتاج اولیه هم نیست و برای این امر سیاستگذاری و برنامه ریزی درست و دقیق بخش دولتی لازم است. ولی به هر حال حمل یکسره منافع بیشتری برای اقتصاد کشور دارد.

 

شاه‌سواری تفاوت ظرفیت کامیون ها در فرایند تخلیه و بارگیری را یکی دیگر از مشکلات موجود برشمرد و گفت: یک کامیون استاندارد در ایران قاعدتا ۸۱ متر مکعب فضای بارگیری دارد. ولی کامیونی که از طرف عراقی پای بار می آید گاه یک متر مکعب کوچک تر و یا بزرگتر است و هر بار یا بخشی از کالا جا نمی شود و یا بخشی از فضای کامیون خالی می ماند که با اعتراض طرف عراقی همراه است.

 

وی هزینه‌های بالای حمل در عراق را یکی از موانع رقابت با ترکیه عنوان کرد و گفت: میانگین هزینه حمل (فقط کرایه کامیون) در اقلیم کردستان و عراق حدود ۷۰۰ دلار و بعد بالای مسافت از مرز تا مقصد۳۵۰ کیلومتراست. هزینه حمل مستقیم از ترکیه تا مقصد در عراق معمولا بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است . با اضافه شدن هزینه حمل داخل ایران _که از سال ۹۸ چندبرابر افزایش یافته _ به هزینه‌ حمل در عراق، قیمت نهایی کالا، رقابتی نمی باشد. ضمن اینکه حمل مستقیم به اقتصاد (درآمد کامیون‌دار) داخلی کمک می کند.

 

شاه‌‌سواری در باره چرایی عدام اجازه حمل یکسره کالا به کامیون های ایرانی گفت: دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان به دلیل حمایت از کامیون داران این کشور، به صادرکننده ایرانی اجازه حمل بار یکسره را نمی دهند و مقامات ایرانی هم در تغییر نظر آن ها تاکنون ناموفق بوده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع در مورد ترکیه اینگونه نیست و صادرکننده ترک از قاضی عنتب کامیون خود را بارگیری می کند و بدون هیچ مشکلی در شهر کلار واقع در 30 کیلومتری مرز ایران تخلیه می کند و با کاهش هزینه های حمل و نقل در واقع از توان رقابتی بالاتری نسبت به صادرکننده ایرانی برخوردار است.

منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه