گزارشی از بازار مرغ در اقلیم کردستان

دلایل افزایش قیمت مرغ در کردستان عراق / نابودی 70 درصد از مرغ های تولیدی

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ 2492 0
دلایل افزایش قیمت مرغ در کردستان عراق / نابودی 70 درصد از مرغ های تولیدی در چند روز اخیر قیمت مرغ در بازارهای اقلیم کردستان افزایش یافته و قیمت آن از حدود 2 هزار دینار به بیش از 3 هزار و 500 دینار رسیده است... صادرات تخم مرغ به اقلیم کردستان در سال 500 میلیون دلار است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، این نوسانات قیمت مرغ در بازارهای کردستان عراق در سال چند بار رخ می دهد و تا پیش از این افزایش هزینه پرورش مرغ از جمله عوامل افزایش قیمت این محصول بوده است؛ اما این بار به غیر از این موارد، تعیین تعرفه واردات تخم نطفه دار برای هر عدد به میزان 10 سنت از سوی وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان است.


سامان جلال یکی از مرغ فروش ها می گوید: تا پیش از این قیمت هر کیلو مرغ کمتر از 2 هزار دینار بود اما در این مدت این میزان به بالای 3 هزار رسیده و موجب ضعیف شدن بازار شده است.


ناظم عبدالله نایب رئیس جامعه پرورش طیور در این باره توضیح داد: بر اساس اطلاعات ما قیمت نهاده ها گرانتر می شود و این به غیر از آن است که از ماه آوریل سال جاری به دلیل بیماری 70 درصد از مرغ ها نابود شده اند.


وزارت کشاورزی در کابینه نهم دولت اقیم کردستان، یک کمیته عالی صنعت طیور را تاسیس کرده که وظیفه آن تعیین قیمت و حمایت از محصول داخلی است، برای این باز نیز میان دو گزینه افزایش قیمت و حمایت از محصول داخلی، گزینه دوم را انتخاب کرده اند.


فرزاد صدیق مدیر کل منابع دام در وزارت کشاورزی در این باره می گوید: افزایش قیمت موقتی بوده و وضع بهتر می شود هدف ما از این تصمیم حمایت از محصولاتی است که به خودکفایی نزدیک شده اند.


در اقلیم کردستان 11 مزرعه تولید تخم نطفه دار وجود دارد که توان تولید سالانه یک میلیارد و 300 میلیون تخم را دارند. 75 درصد از تخم مرغ های اقلیم کردستان روانه سایر شهرهای عراق می شود.

 

میزان صادرات تخم مرغ به کردستان عراق


 همچنین صادرات تخم مرغ به اقلیم کردستان در سال 500 میلیون دلار است که از سایر کشورها روانه بازارهای کردستان عراق می شود.


پیشتر قرار بود تا بر اساس بخشنامه ای در سلیمانیه هر کیلو مرغ حداکثر با 2 هزار و 500 دینار قروخته شود اما از آن هنگام تا کنون کمتر مرغ با این قیمت فروخته شده است./روداو
پایان پیام

 

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت مرغ در اقلیم کردستان/ شیوع سه نوع ویروس در مرغداری ها

 کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 60%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه