جذابیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق برای چین از نگاه موسسه سیاست استراتژیک استرالیا

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ 1084 0
جذابیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق برای چین از نگاه موسسه سیاست استراتژیک استرالیا این اندیشکده در تحلیلی از ارتباطات اقتصادی چین با اقلیم کردستان عراق نوشت: جمهوری خلق چین و شرکت های تحت کنترل دولت این کشور اشتیاق وافری به سرمایه گذاری در اقلیم کردستان عراق نشان داده اند.

به گزارش تجارت بان، کشور چین در چند سال اخیر و بویژه پس از شیوع ویروس کرونا، با فرستادن هیئت های سیاسی، پزشکی و اقتصادی به اقلیم کردستان عراق در پی توسعه روابط با اقلیم کردستان و عراق بوده است. اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا در تحلیل پیرامون توجه ویژه چین به عراق و اقلیم کردستان، از ورود گسترده شرکت های چینی به بخش های مختلف اقتصادی در اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

 

بر اساس گزارش تحلیلی این اندیشکده، شرکت های چینی که در بخش های نفت، زیرساخت، ساخت و ساز، مهندسی، ارتباطات و سیمان فعالیت دارند و در حالی اجرای پروژه های چند میلیارد دلاری در منطقه هستند، به دنبال امضای قراردادهای جذاب با دولت اقلیم کردستان عراق هستند.

 

همچنین اشاره شده که همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین در اقلیم کردستان عامل تقویت روابط سیاسی میان پکن و اربیل هستند اما هنوز ایجاد یک همپیمانی سیاسی میان اقلیم کردستان و چین ممکن نیست.

 

این اندیشکده تاکید کرده است که یکی از ستون ها و عناصر سیاست خارجی جمهوری خلق چین مخالفت با جدایی طلبی و حمایت از حاکمیت رسمی کشورهاست. به همین دلیل، پکن با این که رابطه سیاسی باثباتی با اقلیم کردستان دارد از تلاش های این منطقه برای استقلال حمایت نمی کند.

 

اندیشکده استرالیایی ادعا کرده است که حمایت چین از استقلال طلبی اقلیم کردستان می تواند مزایای بیشتری برای این کشور داشته باشد و حتی می تواند ضمن تنوع دادن به منابع نفت و انرژی خود، از کارت کردها برای تحت فشار قراردادن کشورهایی مانند ترکیه به جهت حمایت این کشور از اویغورهای چین استفاده کند. با این حال هشدار داده است که حمایت چین از استقلل اقلیم کردتسان و تقویت رابطه میان پکن و اربیل ممکن است خطرات بزرگی از جمله در مورد بی ثبات شدن بیشتر منطقه به همراه داشته باشد.

 

این اندیشکده در تحلیل روابط میان اقلیم کردستان و چین، به سیاست ها و اهداف چین از توسعه روابط به مناطق مختلف جهان بویژه خاورمیانه و آفریقا، یادآوری کرده است که چین از طریق  پروژه یک کمربند- یک راه خود به دنبال ایجاد محور دیپلماتیک جدید با استفاده از سیاست خارجی تله بدهی است تا به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند و این استراتژی کشورها و مناطق توسعه نیافته و یا در حال توسعه را هدف قرار داده است.

 

از نظر این اندیشکده، ممکن است چین با درپیش گرفتن استراتژی تله بدهی در مورد اقلیم کردستان و عراق بویژه در موضوع استقلال اقلیم کردستان، تسلط غیرقابل کنترلی پیدا کند.

 

انستیتو سیاست استراتژیک استرالیا توصیه کرده است کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و استرالیا و ترکیه به توسعه روابط شفاف و بر طبق موازین بین المللی با عراق و اقلیم کردستان بپردازند. آنها باید با هدف جلوگیری از توسعه سیاست تله بدهی چین، اقدام به ایجاد نهادهای قانونمند و کاملا اجرایی در اقلیم کردستان کرده و از دموکراسی، اعمال قانون و شفافیت در منطقه حمایت کنند.

 

اندیشکده مذکور به عراق و اقلیم کردستان هم توصیه کرده است ضمن حفظ توازن در رابطه با کشورهای قانونمند، به توسعه رابطه البته با احتیاط با چین بپردازند. در پیش گرفتن چنین سیاستی موجب توسعه اقتصادی و سیاسی اقلیم کردستان و عراق خواهد شد.

منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه