گزارش اختصاصی تجارت بان:

تهدید امنیت رانندگان تانکر ایرانی در اقلیم کردستان / حل مشکل در دستور کار سرکنسولگری ایران در سلیمانیه

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ 1811 0
تهدید امنیت رانندگان تانکر ایرانی در اقلیم کردستان /  حل مشکل در دستور کار سرکنسولگری ایران در سلیمانیه رانندگان ایرانی می توانند مواد سوختی را تا مقصد نهایی در اقلیم کردستان حمل کنند؛ همین مصوبه دولت اقلیم کردستان کافی بود تا منافع برخی که در این کار به مخاطره افتاده بود وارد عمل شده و فضا را برای رانندگان تانکر ایرانی ناامن کنند.

به گزارش تجارت بان، در مدت اخیر بسیاری از رانندگان تانکر ایرانی از وضعیت نامطمئن حمل مواد سوختی به اقلیم کردستان عراق، انتقادات و شکایت‌های جدی دارند به طوری که برخی از آنها با انتشار عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی و همچنین ارسال آن برای پایگاه اطلاع رسانی تجارت بان، از صدمه فیزیکی به خود و همچنین وسایل نقلیه خبر می‌دهند.

 

تعارض منافع، عامل اصلی برخوردها

 

اما قصه این درگیری‌ها که در حال حاضر بسیار رنگ جدی به خود گرفته است به موضوع حمل مواد سوختی توسط تانکرهای ایرانی تا مقصد نهایی در اقلیم کردستان باز می‌گردد.

 

تا پیش از این رانندگان ایرانی مواد سوختی را در نقطه صفر مرزی به رانندگان کردستان عراق تحویل داده و آنها این مواد را به نقاط مختلف اقلیم کردستان حمل می‌کردند؛ اما در مدت اخیر با مصوبه دولت اقیلم کردستان و موافقت جمهوری اسلامی ایران، رانندگان ایرانی می توانند مواد سوختی را به شهرهای مختلف اقلیم کردستان حمل کنند. همین موضوع عامل اصلی اختلافات و برخوردهای به وجود آمده در مدت اخیر بود.

 

متهم اصلی؛ افراد ذینفع و برخی رانندگان اقلیم کردستان

 

مظفر پابرجا، رییس سندیکای کامیونداران مریوان در این باره به خبرنگار تجارت بان توضیح داد: این مشکل برای رانندگان تانکر ایرانی به وجود آمده است، بر اساس مصوبه دولت اقلیم کردستان و موافقت مسئولان جمهوری اسلامی ایران، رانندگان ایرانی باید برای تخلیه بارهای خود به شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق مانند، سلیمانیه، اربیل و غیره بروند.

 

اما رانندگان حامل بار در مسیر با تهدیدهای زیادی روبرو می‌شوند. بر اساس فیلم منتشر شده راننده یک تانکر حامل سوخت، از تهدید جدی جانی خود در طول مسیر سخن می‌گوید و از رئیس جمهوری ایران برای کمک به وضعیت موجود کمک می‌طلبد.

 

پابرجا در زمینه این تهدیدها توضیح داد: برخی از افرادی که احتمالا در اقلیم کردستان دارای پست بوده و در این ماجرا ذینفع هستند با همکاری چند نفر دیگر اقدام به ایجاد فضای ناامن و تهدید راننگان ایرانی می‌کنند.

 

وی مشکل اصلی را متوجه مصوبه دولت اقلیم کردستان دانست که باید رانندگان ایرانی سوخت را تا مقصد حمل کنند. این در حالی است که افراد ذینفع در آن سوی مرزها، می خواهند مواد سوختی در مرز عراق ترانشیپ شود.

 

رسیدگی موضوع در شورای امنیت شهر مریوان

 

دامنه این مشکل به مسئولان بالای شهرستان رسید و شورای امنیت شهر مریوان، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس سندیکای کامیون داران شهر مریوان در این باره توضیح داد: این شورا با برگزاری جلسه‌ای در مرز، نامه‌ای خطاب به وزارت امور خارجه تنظیم و خواستار پیگیری و رسیدگی به موضوع شدند.

 

کارشکنی برخی در اجرای مصوبه دولت اقلیم کردستان

 


اما ابعاد حوادث چنان بود که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از چندی پیش به صورت مستقیم وارد عمل شد.


مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه  در این زمینه به تجارت بان گفت: به عنوان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، بلافاصله پس از مصوبه حکومت اقلیم کردستان تا کنون، به صورت فشرده و در سطوح مختلف پیگیر حل این مشکل بوده ایم و پیگیری ها همچنان ادامه دارد.


وی ادامه داد: در رایزنی های فشرده با مقامات حکومت اقلیم کردستان و استان سلیمانیه، بر اجرای مصوبه حکومت اقلیم مبنی بر حمل مستقیم تا مقصد و ضرورت تامین کامل امنیت رانندگان ایرانی تاکید داریم


وی عنوان داشت: مشکل بعد از مصوبه دولت اقلیم کردستان برای حمل مستقیم محموله های سوخت توسط رانندگان ایرانی تا مقصد و ممانعت برخی افراد در اقلیم کردستان از اجرای این مصوبه رخ داده است.

 

وضعیت کنونی تانکرهای حامل سوخت به اقلیم کردستان

 

پابرجا درباره وضعیت حمل مواد سوختی به اقلیم کردستان توضیح داد: از 15 روز گذشته تانکرها  توقف کرده اند. ما اکنون 400 تانکر در مرز در حال انتظار داریم.

 

به گفته این فعال سندیکایی این اتفاقات ربطی به ترانزیت کالا ندارد و رانندگان عراقی کاری با ترانزیت ندارند؛ آنها فقط با تانکرها مشکل دارند. هنگامی که طرف مقابل اطلاع پیدا می کند که تانکر وارد عراق می شود،  چند نفری در شمایل ارازل و اوباش، اقدام به تخریب وسائط نقلیه و ایجاد صدمات فیزیکی به رانندگان می‌کنند.

 

وی درباره این صدمات توضیح داد: آنها رانننده ها را کتک زده و شیشه تانکرها را می شکنند. البته برخی از این مهاجمین راننده های تانکر در کردستان عراق هستند.

 

واکنش مسئولان اقلیم کردستان؛ هیچ!

 

شاید که نه، البته انتظار معمول این است که مقامات انتظامی و امنیتی اقلیم کردستان به صورت مستقیم وارد ماجرا شده و از بروز اتفاقات به وجود آمده، که هر لحظه امکان تسری دامنه آن و ایجاد یک حادثه غیر قابل جبران جانی وجود دارد وارد عمل شده و به در زمینه تامین امنیت رانندگان ایرانی، وظایف و تعهدات خود را انجام دهند.

 

اما پابرجا نیز درباره واکنش‌ مقامات اقلیم کردستان می گوید تا این لحظه از سوی پلیس کردستان عراق هیچ گونه پیگیری صورت نگرفته است. ما هم در ایران در حال پیگیری این موضوع هستیم تا ببینیم به کجا می رسد.

 

اهمیت موضوع در یک نگاه

 

فارغ از حوادث رخ داده مدت اخیر، یکی از مسائل مهم اختلال در صادارت به کردستان عراق ویژه موارد سوختی است. این موضوع لطمات جبران ناپذیری را بر روابط تجاری دو طرف می‌گذارد.

 

به گفته سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، عمده صادرات ایران به کردستان عراق؛ بنزین سپس گاز، برق، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، پتروشیمی و بقیه اقلام صنعتی است.

 

حسینی در این باره خبرنگار ایلنا گفت: بیشتر حجم صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق است و نه دولت مرکزی این کشور. دولت مرکزی عراق 700 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته یورو 4 و 5 است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد و بیشتر نیاز خود را از هند و اروپا تامین می‌کند؛ اما با این وجود بنزین صادراتی ایران با اکتان 87 و 91  و بالاترین کیفیت در منطقه است.

 

تسریع در حل این موضوع و تامین امنیت رانندگان ایرانی امری ضروری بوده که اینک در دستور کار مقامات رسمی ایران قرار گرفته است؛ مقامات اقلیم نیز باید بی‌درنگ وارد ماجرا شده تا این حوادث که به صورت طبیعی ناشی از تعارض منافع بین افراد است به یک تراژدی تبدیل نشود.

 

تجارت بان به عنوان یک پایگاه رسمی که در زمینه اطلاع رسانی تجارت ایران و اقلیم کردستان فعالیت دارد، تلاش می کند تا این موضوع را پیگیری و را اطلاع رسانی کند.

گزارش: سامان عابری

پایان خبر/

 کانال تلگرام تجارت بان

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه