کشف یک سنگ نوشته در استان دهوک با بیش از 2 هزار سال قدمت + عکس

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ 2124 0
کشف یک سنگ نوشته در استان دهوک با بیش از 2 هزار سال قدمت + عکس یک اثر باستانی که تاریخ آن به بیش از 2 هزار سال پیش باز می گردد در یک محوطه تاریخی در استان دهوک کشف شد.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، این اثر تاریخی در منطقه «گری سپی» که یک سایت تاریخی و در غرب استان دهوک قرار دارد، کشف شده است.
قدمت این سنگ نوشته به 2 هزار و 181 سال پیش باز می گردد که با خط میخی روی آن نوشته شده است.


حسن احمد قاسم مدیر میراث استان دهوک در این باره به شبکه روداو توضیح داد: این متن به زبان هلنستی بوده  و از سوی کارشناسان میراث تاریخی کردستان عراق به زبان کردی ترجه شده است.


این اثر توسط یک تیم مشترک میراث تاریخی اقلیم کردستان کشف شده است.

 


وی درباره متن حکاکی شده بر روی این سنگ توضیح داد: این متن به زبان هلنستی نوشته شده و اسم پادشاه هلنست به نام دمتریوس که 165 سال یش از میلاد حاکم منطقه بوده، روی آن نوشته شده است.

 

به گفته حسن احمد، کشف این اثر دارای اهمیت زیادی برای تاریخ مدنیت کردستان است. وی گفت: برای ما اهمیت دارد که درباره آن دوره تاریخی اطلاعات داشته باشیم. در آن دوره هنر شرق و غرب با هم آمیخته شده بودند.

 

 

همچنین همین مقام مسدول در این باره به شبکه کردستان 24 توضیح داد: این اثر نشان می دهد که اسکندر کبیر، منطقه بادینان را به کنترل خود درآوره است. به همین دلیل زبان هلنستی در این مناطق رایج شده است. این هم یکی از آثار بسیار مهم است که نشان دهنده استراتژیک بودن منطقه است.

 

پایان خبر/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه