طرح ساماندهی مبادلات مرزی با اولین محموله کالا از بازارچه سیرانبند آغاز شد/تعداد بالای متقاضیان واردات کالا

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ 736 0
طرح ساماندهی مبادلات مرزی با اولین محموله کالا از بازارچه سیرانبند آغاز شد/تعداد بالای متقاضیان  واردات کالا در حال حاضر بازارچه سیرانبند بانه تنها بازارچه ای است که شرایط لازم برای واردات کالا با کارت های الکترونیکی مرزنشینان را دارد،

به گزارش تجارت بان، فرماندار شهرستان بانه روز دوشنبه در حاشیه واردات نخستین محموله واردات کالا در بازارچه مرزیسیرانبند بانه گفت: نخستین محموله کالا که شامل یازده تن انواع پارچه است در راستای اجرایی کردن طرح ساماندهی مبادلات مرزی و مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان از بازارچه مرزی سیرانبند بانه با انجام تشریفات گمرکی و ثبت آماری وارد شد.

 

اسماعیل رستم پور ادامه داد: این محموله کالا 30 هزار دلار ارزش دارد که در این راستا 70 کارت الکترونیکی مرزنشینی از مزایای تخفیف سود بازرگانی این محموله بهره مند می شود.

 

وی اظهار داشت: هر کارت الکترونیکی مرزنشینی  چهار نفر از اعضای خانواده را پوشش می دهد و به ازای هر نفر هفت میلیون ریال به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

 

رستم پور اضافه کرد: روزانه تعدادی زیادی از تجار متقاضی واردات کالا از بازارچه سیرانبند بانه هستند و هم اکنون 2 محموله دیگر آماده است که با انجام تشریفات گمرکی و ثبت آماری کالا وارد بازارچه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازارچه سیرانبند بانه تنها بازارچه ای است که شرایط لازم برای واردات کالا با کارت های الکترونیکی مرزنشینان را دارد، گفت: برای اجرای این طرح در استان کردستان بازارچه خانم شیخان مریوان، مله خورد سروآباد و سیرانبند بانه انتخاب شده که در حال حاضر بازارچه سیرانبند بانه تنها بازارچه ای است که امکانات لازم برای اجرای این طرح را دارد.

 

فرماندار شهرستان بانه گفت: تمام مرزنشینان استان کردستان در شهرهای بانه، سقز، سروآباد و مریوان که در فاصله 20 کیلومتری مرز ساکن هستند از تخفیف سود بازرگانی این طرح به نوبت بهره مند می شوند.

 

وی ادامه داد: در استان کردستان 29 هزار خانوار مرز نشین ساکن در فاصله 20 کیلومتری مرز شناسایی شده که برای 22 هزار خانوار خانوار مرزنشین کارت الکترونیکی مرزنشینی صادر شده که در ادامه این طرح  تخفیف سود بازرگانی طرح ساماندهی مبادلات مرزی به حساب انها پرداخت می شود.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه گفت: تمام تجار شهرهای کردستان و تجار غیر بومی نیز می توانند کالای خود را با استفاده از طرح مبادلات مرزی وارد کنند و تخفیف سود بازرگانی را به مرزنشینان پرداخت کنند.

 

بایز حسینی افزود: تجار موظف هستند که تعرفه های مجاز با داشتن نمایندگی در کشور را وارد کنند چراکه اداره گمرک و صنعت، معدن و تجارت مسوولیت کالاهای غیر مجاز را نمی پذیرد در تعرفه 100 قلم کالا 819 ردیف تعرفه مشخص شده که باید کالا وارداتی جزء این زیر مجموعه باشد.

 

وی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده در واردات هر محموله کالا باید تعداد کارتهای که از سود تخفیف بازرگانی بهره مند می شوند مشخص شود و این تخفیفات به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

 

حسینی با بیان اینکه در راستای طرح مبادلات مرزی کالاهای که از سایر مرزها ممنوع است از بازارچه سیرانبند وارد می شود ادامه داد: در سامانه جامع تجارت برای هر نفر تجار ثبت آماری و فاکتور خرید جداگانه صادر می شود و واردات آن با توجه به اینکه به نام مرزنشنین وارد می شود از مالیات معاف می شود.

 

واردات 100 قلم کالا سال گذشته در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به بانه از این بازارچه آغاز شد اما بدلیل برخی مشکلات و مسائل خاص به تعویق افتاد.

منبع: کرد پرس

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه