روزهای کرونایی دروازه باشماق+عکس

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ 933 0
روزهای کرونایی دروازه باشماق+عکس مرز باشماق که حائز رتبه اول ترانزیت کشور در سال جاری است این روزها را با هموار کردن چالش های کرونایی پشت سرمی گذارد.

به گزارش تجارت بان، خالد جعفری، در سال گذشته به لحاظ عددی یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۱۵ نفر تردد مسافر در مرز صورت گرفته که عدد بزرگی است و مجموع مبادلات تجاری نیز در مدت یاد شده در مرز باشماق حدود ۵.۴ دهم میلیارد دلار بوده است.

 

وی افزود: در سال جاری نیز طی شش ماهه اول میزان صادرات مرز باشماق حدود ۶۰۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است.

 

معاون اموراقتصادی استانداری کردستان میزان واردات مرز باشماق را طی امسال ۱۵.۵ میلیون دلار با ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته اعلام و بیان کرد: میزان ترانزیت مرز باشماق در سال گذشته بیش از ۴ میلیارد دلار بوده و در شش ماهه اول امسال ۱.۴۲ صدم میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا ۳۱ درصد کاهش داشته است.

 

به گفته وی مرز باشماق طی امسال تا کنون در سطح همه مرزهای رسمی کشور به لحاظ ترانزیت رتبه اول را کسب کرده است و به لحاظ تردد افراد نیز ۱۳۹۷۴ نفر تردد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد کاهش داشته است.

 

جعفری عنوان کرد: این ارقام اهمیت و نقش مرز باشماق را نشان می دهد و در شرایط کنونی با وجود محدودیت های روز افزون ناشی از تحریم ها و کرونا، مرز اهمیت بسیار حیاتی برای استان کردستان دارد که باید برای حفظ و توسعه آن با توجه به تمامی محدودیت ها تلاش کنیم.

 

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در مدت اخیر برای تریلی های حامل سوخت در مرز باشماق ادامه داد: مرز باشماق، نسبت به مرز پیرانشهر و قصر شیرین که به عنوان سه مرز رسمی هریمی محسوب می شود، بیشترین صادرات سوخت را دارد و در مدت اخیر نیز روزانه حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون سوخت به عراق صادر می کند.

 

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کردستان، قبل از کرونا سوخت تا محل مصرف در کشور عراق حمل می شد اما اکنون از اسفند سال گذشته محدودیت ایجاد شده و به دلیل کرونا سوخت ها در مرز باشماق تخلیه و بارگیری می شود، این روال تا یک ماه قبل ادامه داشت و با بهتر شدن اوضاع مقرر شد به روال قبلی برگردد، اما متاسفانه با اعتراض یکسری از رانندگان و توقف حدود۵۷۰ تریلی در پین جوین عراق مواجه شدیم که پیگیری های انجام شده از سوی وزارت کشور و استانداری دو طرف منجر به تخلیه ۵۷۰ ماشین شد.

 

وی اعلام کرد: اکنون روزانه میانگین ۲۵۰ ماشین حمل سوخت را از مرز عبور می دهیم و در جلسات مربوطه مقرر شده که عراقی ها هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و گرفتن آزمایشات مربوطه با اعتبار ۹۶ ساعته از پالایشگاه های ما سوختگیری کرده و سوخت را حمل کنند تا تردد متوقف نشود.

 

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که با تامین زیرساخت های مورد نیاز، فعالیت های مرز باشماق را ارتقا دهیم افزود: طرح ساماندهی مرز که در گذشته تصویب شده بود از چند ماه قبل به صورت جسته و گریخته آغاز شده است اما برای شروع اصل کار فاز اول طرح با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شده است و پنجم آبان ماه به صورت شفاف تعیین تکلیف می شود.

به گفته جعفری، مرز یکی از فرصت های توسعه استان و کشور است که باید از آن استفاده شود، چرا که مرز باشماق اکنون در کنار درآمد و اشتغال صادرات محوری که ایجاد کرده موجب افزایش ضرورت سرمایه گذاری در برخی زیر ساخت ها از جمله جاده و تسهیل تردد شده است که این نقاط قوت در آینده منجر به منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان می شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، بهره بردن از مرز رسمی را دارای مزایای زیادی دانست و گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان از جمله مزایای وجود مرز رسمی باشماق در استان کردستان است، مرز باشماق موقعیت سوق الجیشی دارد و حائز رتبه ممتازی برای بازرگانان شهر سلیمانیه عراق و هریم کردستان است.

 

وی افزود: مرز باشماق نزدیکترین مسیر به سلیمانیه بوده و دروازه ای برای عراق و بازرگانان عراق محسوب می شود، همچنین نزدیکترین مسیر ایران به بندر لازقیه در سوریه بوده که دسترسی به دریای مدیترانه و اروپا را هم ممکن کرده است.

 

جعفری معتقد است که افزایش سرمایه گذاری در مرز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته باشد و همچنین در آینده می تواند به عنوان پیشران توسعه استان به توسعه کشور کمک کند.

 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت های لازم در مرز باشماق و افزایش حجم مبادلات کمک بسیار زیادی به توسعه استان می کند تصریح کرد: سرمایه گذاری های انجام شده تا کنون در مرز باشماق به مانند پدافندی غیرعامل در استان عمل کرده و موجب ایجاد امنیت و عقب نشینی نا امنی در منطقه شده است، لذا افزایش سطح معیشتی مردم مرزنشین موجب افزایش امنیت در مرز، کاهش تهدیدات امنیتی و سرمایه گذاری برای امنیت پایدار محسوب می شود.

 

منبع: ایسنا
امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه