محدودیت‌های وارداتی عراق، لطمه زیادی به کشاورزان زده‌ است

سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ 444 0
محدودیت‌های وارداتی عراق، لطمه زیادی به کشاورزان زده‌ است محدودیت‌های وارداتی کشور عراق در مورد بیش از ۲۰ محصول کشاورزی، لطمه زیادی به اقتصاد و معیشت کشاورزان زده است.

به گزارش تجارت بان، ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه گفت: تغییر قیمت ارز، شرایط مناسبی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی به وجود آورده است تا محصولات خود را به کشور عراق صادر کنند.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط ، کشور عراق و اقلیم کردستان محدودیت‌های بی‌سابقه فراوانی را برای واردات بیش از 20 قلم تولیدات کشاورزی ( بیشتر میوه و سبزی‌جات )از ایران به این کشور وضع کرده است که زیان‌های بسیاری را متوجه تولیدکنندگان این حوزه نموده است.

 

رئیس هیئت مدیره شورای ملی نخود ایران یادآور شد: این محدودیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تولیدات کشاورزی عراق هنوز به مرحله خودکفایی نرسیده و به وارادات این محصولات نیاز دارند.

 

مرادی ایجاد محدودیت برای کالاهای حوزه کشاورزی را سوال برانگیز اعلام کرد و گفت: این محصولات در سال های گذشته به شکل معمول به کشور عراق صادر می شده ولی اکنون اینکه عراق در شرایط فعلی نیازهای خود در زمینه تولیدات کشاورزی را از کجا تامین می کند، جای سئوال دارد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه، ایران را نزدیک ترین مقصد برای تامین کالای کشور عراق دانست و گفت: کالایی که از مرزهای کرمانشاه بارگیری می شود، چند ساعت بعد در بغداد و یا سلیمانیه تحویل می گردد این در حالیست که اگر همان کالا را از جای دیگری وارد نمایند، به این سرعت و سهولت امکانپذیر نخواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: کشور عراق طی سالیان متمادی به صورت سنتی بازار هدف مناسبی برای کالاهای ایرانی بوده است و از دست رفتن این بازار لطمه زیادی به  تولیدات حوزه کشاورزی وارد می نماید.

 

مرادی افزود: با توجه به وجود ظرفیت بزرگی به نام بازار عراق، طی سال های اخیرحجم تولید محصولاتی چون سیب زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و ... گسترش یافته و تولیدات گلخانه‌ای هم به نسبت زیادی توسعه پیدا کرده است.

 

رئیس هیئت مدیره شورای ملی نخود ایران تاکید کرد: مازاد بر مصرف داخلی تولیدات کشاورزی اگر صادر نشود بعلت کمبود زیرساخت های لازم جهت فرآوری محصولات کشاورزی و بعلت فسادپذیری و محدودیت زمانی در نگهداری این اقلام، خسارات فراوانی به اقتصاد کشاورزان و نیز اقتصاد کشور وارد خواهد شد.


وی افزود: همچنین ظرفیت سردخانه ای استان نیز جوابگوی انبار درازمدت این محصولات و ارسال تدریجی آن به بازار را ندارد.
وی تاکید کرد: در این شرایط بهترین عمل صادرات مستقیم است که در زمان کنونی دچار اخلال شده و باید جهت رفع این مشکل راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.

منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه