گزارش بازار فرش و موکت اقلیم کردستان و عراق

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ 1406 1
گزارش بازار فرش و موکت اقلیم کردستان و عراق سه کشور عمده صادرکننده فرش به عراق و اقلیم کردستان، ایران، چین و ترکیه هستند.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، بازرگانان فرش و موکت اقلیم کردستان می گویند به دلیل ویروس کرونا، افزایش تعرفه های گمرکی و افزایش قیمت ها در ایران و ترکیه، واردات این محصولات در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.



بر اساس این گزارش، عراق و همچنین اقلیم کردستنان برای تامین نیازمندهای فرش و موکت خود، وابسته به محصولات ایران، چین و ترکیه هستند.
بر اساس آمارهای سالانه، عراق و اقلیم کردستان، 650 تا 800 میلیون دلار انواع فرش و موکت را وارد می کنند. بر اساس داده ها مدیریت کل برنامه و بازرسی وزارت بازرگانی و صنایع، از سال 2018 حدود 778 میلیون دلار فرش و موکت به اقلیم کردستان و عراق وارد شده است.


بر مبنای همین آمار در همان سال واردات فرش و موکت از سه کشور ایران، ترکیه و چین به شرح زیر است:


واردات فرش و موکت به عراق از ایران، 217 میلیون دلار (180 میلیون دلار فرش ماشینی و 37 میلیون دلار فرش دستبافت)
واردات فرش و موکت از ترکیه به عراق، 550 میلیون دلار (380 میلیون دلار موکت و 170 میلیون دلار فرش)
واردات فرش و موکت از چین به عراق، 11 میلیون دلار.


این آمار در حالی است که به گفته بازرگانان فرش، در 2 سال اخیر به دلیل یکسان سازی تعرفه ها و افرایش آن، بازار این محصولات در اقلیم کردستان ضعیف شده است.


در اقلیم کردستان حدود 15 بازرگانی بزرگ و 300 تا 400 بازرگانی کوچک، کار واردات فرش و موکت را انجام می دهند. بازرگانان بزرگ، فرش و موکت را به صورت عمده عرضه می کنند. بازرگانان کوچک نیز بیشتر فرش را برای عرضه در فروشگاه های خود وارد می کنند.


عراق و اقلیم کردستان قبلا علاوه بر سه کشور ایران، ترکیه و چین، فرش و موکت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر مانند امارات، سوریه، اردن، عربستان و چک وارد می کردند؛ اما در حال حاضر بیشتر فرش و موکت ترکیه و ایران در بازارهای اقلیم کردستان عراق عرضه می شوند؛ حدود 95 درصد از موکت ها در بازارهای اقلیم کردستان، محصولات ترکیه هستند.
منبع: روداو
تلخیص و ترجمه: تجارت بان

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
مرتضی برباغی دوشنبه ۶ دى ۱۴۰۰
فرش ۷۰۰ شانه ورجین ارسال پاسخ