عضویت در تجارت بان
عضویت در تجارت بان لطفا شکیبا باشید ...
ورود به حساب کاربری
ورود به حساب کاربری لطفا شکیبا باشید ...
کلمه عبور را فراموش کرده‌اید؟
لوگو تجارت بان بازار کردستان عراق
بازاریابی در کردستان عراق
کارخانه قند
صادرات سنتی عاملی برای تداوم توسعه نیافتگی

صادرات سنتی عاملی برای تداوم توسعه نیافتگی

"سود حاصل از صادرات محصولات کشاورزی هنوز بگیر و نگیر دارد‌ و با اما و اگرهای بسیار روبرو است.

به گزارش تجارت بان، قابلیت‌های ممتاز صادراتی کرمانشاه هنوز نتوانسته است یک توسعه پایدار و قابل اتکا را برای بخش کشاورزی این استان رقم بزند. سود حاصل از صادرات محصولات کشاورزی هنوز بگیر و نگیر دارد‌ و با اما و اگرهای بسیار روبرو است.

 

ممکن است یک‌سال، تاجران اقلیم کردستان و بخش عربی عراق، هندوانه، گوجه، سیب‌زمینی و یا پیاز را روی دست ببرند و سال دیگر با وضع ممنوعیت واردات توسط طرف عراقی، همین محصول روی دست کشاورزان باد کند.  

 

دلیل اصلی تداوم این وضعیت نامناسب به سنتی بودن صادرات محصولات کشاورزی بازمی‌گردد.  سال‌هاست کشاورزان بی‌خبر از نیاز واقعی بازار عراق و یا سیاست‌های وارداتی آن کشور، اقدام به کشت محصول می‌کنند و تازه در فصل برداشت از وضعیت صادرات با خبر می‌شوند. 

 

اغلب این تولیدات هم به شکل فله‌ای و سنتی و بدون برآورد مشخصی به پایانه‌های مرزی حمل می‌شوند‌ و در آنجا تازه مرحله بازاریابی آغاز می‌شود!

فقدان سردخانه‌های بزرگ نگهداری محصولات کشاورزی در مرزهای استان کرمانشاه باعث شکل‌گیری یک اضطراب دائمی تحت عنوان دغدغه فروش محصول قبل از فاسدشدن گشته است. و این موضوع موجب سوءاستفاده خریداران عراقی شده‌است. 

 

در این شرایط حجم زیادی از  کالا در مرزهای مبادلاتی، خریداری پیدا نمی‌کند و از سر ناچاری با نصف قیمت در میدان بار کرمانشاه عرضه می‌شوند و گاهی هم به دلیل به دلیل به صرفه نبودن در همان محدوده اطراف پایانه دور ریخته می‌شوند و یا خوراک گاو و گوسفند می‌شوند.


 
از دیگر سو متاسفانه سال‌هاست صنایع تبدیلی قابل توجهی حول محور تولیدات کشاورزی شکل نگرفته تا این مازاد تولید را به قیمت مناسب خریداری کرده و پس از فرآوری با ارزش افزوده بیشتر به بازار عرضه کند. 

 

یکی از راهکارها این است که صادرات محصولات کشاورزی از فردمحوری به سمت اتکا به شرکت‌های حرفه‌ای در حوزه صادرات گام بردارد. شرکت‌هایی تخصصی که از توان تحلیل و پیش‌بینی بازار عراق و رایزنی برای بازارهای جدید برخوردار باشند و بتوانند بسترساز شکل‌گیری یک صادرات برنامه‌ریزی شده و مطمئن‌ شوند. مجموعه‌هایی که پیش‌بینی‌های صادراتی را حداقل شش ماه قبل به کشاورزان بدهند.

 

هم عرض با این مجموعه‌ها باید متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان، دانشکده‌های حرفه‌ای در حوزه تجارت و بازرگانی راه اندازی شوند تا به تربیت نسل جدیدی از صادرکنندگان متناسب دانش روز گام بردارند.

 

تداوم صادرات به شکل قله‌ای و سنتی باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است و بخش دولتی و خصوصی باید هر چه زودتر برای تغییر در این شرایط نامناسب وارد عمل شوند.

منبع: کردپرس

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.