۵۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور از مرز پرویزخان به عراق صادر می‌شود

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ 396 0
۵۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور از مرز پرویزخان به عراق صادر می‌شود نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی پرویزخان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های بین‌المللی و مرزی کشور است که ۵۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران از این مرز به عراق صادر می‌شود.

به گزارش تجارت بان، شهریار حیدری روز شنبه در حاشیه بازدید از پرویزخان افزود: در برهه کنونی شاهد بی نظمی هایی در مدیریت این مرز هستیم که بر عملکرد آن تاثیر منفی نهاده است.  


وی با اشاره به وظایف و اختیارات گمرک ایران در خصوص ساماندهی مرز گفت: متاسفانه هم اکنون گمرک ایران این وظیفه را به خوبی انجام نمی دهد و امید است که با تجدیدنظر در شیوه مدیریت اجرایی خود در راستای استفاده از ظرفیت های مرز، فرصت مناسبی را برای توسعه مناطق مرزی به ویژه استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین به وجود آورد که به طور مستقیم در معیشت و اشتغال مردم تأثیرگذار خواهد بود.  


نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه طرف عراقی به رویه موجود فعالیت پرویزخان تمایل دارد اما ما باید برای استفاده بیشتر از ظرفیت موجود، نیاز به هرچه بیشتر فعال بودن گمرک داریم.

 

حیدری افزود: متاسفانه مدت هاست وزارت اقتصاد و گمرک ایران توجه خاصی به این موضوع نداشته اند و دیده شده که وزارت اقتصاد نمی تواند این بخش را به خوبی کنترل نماید به همین دلیل مشکلات این حوزه مستقیم به حوزه ریاست جمهوری منعکس خواهد شد.

 

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

 

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

منبع: ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه