نقدی بر تفکر بازارچه‌ای در مرز‌ها / حمل یکسره کالا از مرز‌های کرمانشاه به عراق

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ 855 0
نقدی بر تفکر بازارچه‌ای در مرز‌ها / حمل یکسره کالا از مرز‌های کرمانشاه به عراق به گفته مدیر کل گمرک استان کرمانشاه، روش تجارت از مرز‌های استان به عراق، روشی منسوخ شده است؛ تجارت باید به روش مدرن و علمی انجام شود.

به گزارش تجارت بان، خلیل حیدری مدیر کل گمرک استان کرمانشاه گفت : ۲۲ وظیفه بر حسب قانون برای گمرک تعریف شده که سرجمع آن در حوزه ترخیص، ورود و خروج و ترانزیت کالا است.

 

او گفت : سازمان گمرکات در مرز‌های دریایی و هوایی تأسیساتی ندارد و تنها ترخیص کالا را انجام می‌دهد، اما در مرز‌های زمینی به عنوان سازمان بهره‌بردار مستقر هستند.

 

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه به استقرار سازمان گمرکات در مرز‌ها اشاره کرد و افزود: بر حسب نیاز استان از نظر سطح مالی و اقتصادی و برای توسعه کسب و کار اداره گمرک هم در داخل شهر‌های برخی استان‌ها از جمله مرکز استان کرمانشاه وجود دارد که علاوه بر آن یک اداره‌کل هم در مرز پرویزخان مستقر است که بنده ناظر آن هستم.

 

او به وجود پنج مرز در استان اشاره کرد و ادامه داد: خسروی و پرویز‌خان به‌عنوان مرز‌های رسمی فعال هستند و سه مرز دیگر به عنوان بازارچه، گمرک در آن مستقر است که البته این مرز‌ها هم از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرز رسمی شناخته شده، اما باید سازمان‌های برای فراهم کردن زیرساخت‌های پای کار بیایند که فعلا به دلایلی این سازمان‌ها ورود نکرده و هنوز گمرک و مرزبانی مستقر است.

 

حیدری با بیان این مطلب که مرز برای تجارت محل ایستایی نیست، گفت: روش مرسوم تجارت در مرز پرویزخان لب مرزی است، کالا را به لب مرز می‌بریم تا طرف عراقی آن را ببیند به گونه‌ای دنبال مشتری در لب مرز می‌گردیم در حالی که باید قرارداد تجارت از قبل مشخص و کالا از مرز عبور کند.

 

حمل کالا از مرز‌های کرمانشاه به عراق باید یکسره باشد


مدیرکل گمرکات کرمانشاه گفت: روش تجارت ما با عراق، روشی منسوخ شده است، با تفکر بازاچه‌ای در مرز‌ها نمی‌توانیم به جنگ اقتصادی برویم، مرز را اگر محل عرضه کالا بدانیم همان روش بازارچه‌ای است، اما اگر بخواهیم در بازار بمانیم باید روش‌های تجارت ما هم به روش‌های علمی که در دنیا مرسوم است، تغییر کند و باید به فکر حمل یکسره کالا از ابتدا تا انتها برای توسعه صادرات باشیم.

 

او با یادآوری ماجرای صادرات گوجه فرنگی در مرز پرویزخان و حیف و میل شدن آن، گفت: برای این موضوع باید شرکت تخصصی صادرات را تقویت کنیم تا صادرات محصولات کشاورزی هدفمند شود وقتی صادرات بیش از ظرفیت پذیرش طرف مقابل باشد شاهد حیف و میل شدن محصولات خواهیم بود به عنوان مثال طرف عراقی روزانه ۱۰۰ کامیون محصولات کشاورزی نیاز دارد، وقتی یک‌هزار و ۱۵۰ کامیون ارائه می‌شود باید مازاد برگردد، تجارت باید به روش مدرن انجام شود .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه