قرارداد نفتی 50 ساله کردستان عراق با ترکیه، پیش فروش نفت اقلیم کردستان نیست

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ 652 0
قرارداد نفتی 50 ساله کردستان عراق با ترکیه،  پیش فروش نفت اقلیم کردستان نیست سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که قرارداد 50 ساله نفتی میان اقلیم و ترکیه، برای پیش فروس نفت اقلیم کردستان نبوده و فقط مربوط به صادرات نفت از طریق این کشور است.

به گزارش تجارت بان،  جوتیار عادل در نشستی خبری و در پاسخ به پرسشی درباره قراداد 50 ساله نفتی اقلیم کردستان با ترکیه، گفت که مضمون و هدف این قرارداد، پیش فروش کردن نفت اقلیم کردستان نبوده و نفت اقلیم نیز پیش فروش نشده است.

 

سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان هدف از این قرارداد را فقط صادرات نفت اقلیم از طریق خاک ترکیه عنوان کرد و افزود که این قرار داد در زمان کابینه هشتم دولت اقلیم و به دلیل وجود فشارهای سیاسی و اقتصادی سنگینی که بر اقلیم اعمال می شده، امضا شده و تنها راه موجود برای صادرات نفت اقلیم به بازارهای خارجی بوده است.

 

همچنین گفت که از نظر دولت  اقلیم کردستان، امضای قرارداد 50 ساله نفتی با ترکیه، بهترین راه در آن مقطع زمانی برای حل مشکلات اقتصادی اقلیم بوده است.

 

وی همچنین اذعان کرد که مبالغ بسیار زیادی از درآمدهای اقلیم کردستان در گذرگاه های مرزی هدرداده شده و باید این درآمدها به خزانه دولت واریز شود.

 

وی درباره فروش املاک دولتی برای جبران کسری بودجه دولت نیز گفت که این موضوع در نشست هیئت دولت بررسی شده و املاک دولتی برای این هدف دسته بندی شده و بخشی از آن ها برای فروش از طریق مزایده عمومی آماده شده است.

 

به گفته جوتیار عادل میزان درآمدهای اقلیم در ماه به 400 میلیون دلار می رسد و دولت برای جبران کسری بودجه پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقدام به استقراض 205 میلیون دلار وام می کند و حقوق کارمندان نیز با کسری 21 درصد به آنان پرداخت خواهد شد.

منبع: کردپرس

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه