وضعیت بازار قارچ اقلیم کردستان و میزان تولید داخلی

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ 2075 1
وضعیت بازار قارچ اقلیم کردستان و میزان تولید داخلی از تولید قارچ در کردستان عراق، زمان زیادی سپری نمی شود، اما به دلیل تقاضای زیاد برای این محصول در شهرهای کردستان عراق، تولید آن به صورت سالانه در حال رشد است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، بر اساس آمار وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان، در 8 سال اخیر 8 واحد تولید قارچ در کردستان عراق تاسیس شده اند.


حسین محمدکریم مدیر کل باغات و جنگل های وزارت کشاورزی و منابع آب در این باره می گوید: به دلیل افزایش تقاضای قارچ در کردستان عراق، تعداد واحدهای تولیدی این محصول هر سال در حال افزایش است. علاوه بر آن 8 واحد تولیدی، 2 واحد دیگر مجوز فعالیت دریافت اولیه فعالیت خود را دریافت کرده اند.


قارچ تولید شده داخلی بیش از نیازهای کردستان عراق بوده و به همین دلیل بخش زیادی از آن روانه سایر شهرهای عراق می شود.


به گفته این مقام مسئول، میزان تقاضا برای قارچ بر اساس فصل های سال تغییر می کند. بر اساس آمارهای موجود، اقلیم کردستان روزانه به 3 و نیم تا 4 تن قارچ نیاز دارد که در سال حدود 1500 تن می شود، اما تولید سالانه فارچ 5 هزار تن بوده و این 3 برابر نیاز داخلی است.

 

 


وزارت کشاورزی اقلیم کردستان برای حمایت و توسعه این محصول در ابتدا یک هزار دینار تعرفه کمرکی برای قارچ وارداتی تعیین کرد، اما پس از افرایش تولید داخلی، حدود 2 سال است که واردات قارچ به کردستان عراق را ممنوع کرده است.


بر اساس آمار وزارت کشاورزی کردستان عراق، در حال حاضر 4 واحد تولیدی قارچ در اربیل، 3 واحد در سلیماینه و یک واحد در استان دهوک فعالیت دارند. همچنین 2 واحد دیگر در استان سلیمانیه در حال تاسیس هستند.


یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی قارچ، واردات کمپوست است. دولت ایران مانند گذشته اجازه صادرات این محصول را نمی دهد برای مثال در سال جاری 3 بار جلوی صادرات این محصول گرفته شد.


به گفته حسین محمدکریم، اکنون برخی از واحدهای تولیدی در تلاش هستند تا کمپوست مورد نیاز را در کردستان عراق تولید کنند، اما تولید این محصول نیاز به تجهیزات ویژه و گران قیمتی دارد./روداوو
پایان خبر/

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
منوچهر فتاح سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
با سلام
بنده در صورت تمایل دوستان در کشور عراق با ۱۷ سال سابقه کاری در زمینه پرورش قارچ( صفر تا صد )قارچ حاضر به همکاری می‌باشم و آخرین تجربه بنده در یکی از استان‌های جنوبی عراق در سال ۱۴۰۱_۴۰۲ تولید کمپوست و قارچ برای اولین بارانجام شدو انشالله که مسئله واردات کمپوست بخاطر مشکلات زیادی که وجود داره حل خواهد شد ارسال پاسخ