اقلیم کردستان از بودجه 2021 عراق، چقدر سهم دارد؟

یکشنبه ۱۴ دى ۱۳۹۹ 855 0
اقلیم کردستان از بودجه 2021 عراق، چقدر سهم دارد؟ لایحه بودجه سال 2021 عراق به مجلس این كشور تحویل داده شد، سهم بودجه اقلیم کردستان در این لایحه تعیین شده اما شرایطی هم دارد که باید دولت کردستان عراق آنها را انجام دهد.

به گزارش تجارت بان، سایت خبری درو میدیا در گزارشی به بررسی سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق پرداخته و تاکید می کند، این بودجه در صورت تصویب در مجلس عراق و نیز پایبندی اقلیم به اجرای تعهداتی تعیین شده، می تواند مشکلات اقتصادی اقلیم در سال 2021 را حل کند.در گزارش سایت درو میدیا از وضعیت سهم بودجه ای اقلیم کردستان آمده:

 

لایحه بودجه سال 2021 عراق به مجلس این كشور تحویل داده شد، سهم بودجه اقلیم کردستان در این لایحه 13 تریلیون و 904 میلیارد دینار تعیین شده که 3تریلیون دینار از مجموع بودجه لازم برای تامین حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم بیشتر است، زیرا مجموع بودجه لازم برای حقوق کارمندان اقلیم برابر با 10 تریلیون و 728 میلیون دینار است.

 

ماده 11 لایحه به سهم اقلیم کردستان اختصاص داده شده، یعنی نفت و بودجه.

بنا به پیش نویس بودجه که از سوی دولت عراق به مجلس داده شده، اقلیم کردستان مانند سال های گذشته ملزم به تحویل درآمد فروش 250 هزار بشکه نفت و نه خود نفت؛ در روز به دولت عراق شده است. این نکته ای است که نمایندگان شیعه مجلس با آن مخالفت کرده و تاکید می کنند که اقلیم باید نفت را به دولت عراق تحویل دهد نه درآمدهای نفتی را و این یکی از نکات چالش برانگیزی است که می تواند در مجلس عراق موجب بروز مانع و مشکل (در تصویب بودجه)  شود.

 

موضوع دیگری که در این لایحه به منوال سال های گذشته باقی مانده، مسئله "مقاصه " یا قطع بودجه است و این بدین معناست که اگر اقلیم کردستان درآمد حاصل از فروش 250 هزار بشکه نفت در روز را به دولت عراق تحویل ندهد، دولت عراق می تواند به اندازه درآمد حاصل از این میزان نفت، از سهم بودجه اقلیم کردستان کسر کند و این نیز یک موضوع چالش برانگیز دیگر برای تصویب بودجه در مجلس است، زیرا نمایندگان شیعه می گویند قطع بودجه یک اصل سیاسی است، نه قانونی و باید پایان داده شود.

 

ماده 11 لایحه بودجه 2021 عراق که به اقلیم کردستان اختصاص یافته، شامل چند بند به شرح ذیل است:

بند اول از ماده 11: تمامی مطالبات و استحقاقات مالی میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان در سال های 2004 الی 2011 میلادی، پس از بررسی و بازبینی توسط دیوان نظارت دارایی  عراق و با هماهنگی دیوان نظارت دارایی اقلیم،  تصفیه می شود.

 

تبصره "الف" از بند دوم ماده 11:

اقلیم کردستان ملزم به تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت خام تولیدی میادین نفتی خود، به نرخی که شرکت ملی فروش نفت عراق (سومو) به فروش می رساند،  است و مابقی نفت اقلیم نیز برای تامین نیازهای داخلی اقلیم  و هزینه های تولید و انتقال نفت، استفاده می شود.

 

تبصره "ج" از بند دوم ماده 11:

اگر اقلیم کردستان به اجرای بند اول پایبند نبوده و درآمد فروش 250 هزار بشکه نفت را تحویل ندهد، وزارت دارایی عراق این مبلغ را از سهم بودجه اقلیم، کسر می کند.

 

جمع کل سهم اقلیم کردستان از بودجه سال 2021 میلادی عراق بدین صورت است:

-بودجه اجرایی 10 تریلیون و 912 میلیارد و 627 میلیون و 512 هزار دینار

-بودجه سرمایه گذاری؛2 تریلیون و 991 میلیارد و 384 میلیون و 940 هزار دینار

-مجموع سهم بودجه اقلیم: 13 تریلیون و 904 میلیارد و 12 میلیون و 452 هزار دینار

 

یعنی اگر اقلیم کردستان 250 هزار بشکه نفت و دیگر تعهدات مالی تعیین شده را به دولت عراق تحویل دهد، به آسانی می تواند حقوق کامل حقوق بگیران خود را پرداخت کند؛ زیرا  جمع کامل بودجه مورد نیاز برای این حقوق در ماه برابر با 894 میلیارد دینار و در سال معادل 10 تریلیون و 728 میلیارد دینار است و به این ترتیب 3 تریلیون و 176 میلیارد دینار از بودجه 13 تریلیون و 904 میلیاردی سهم اقلیم باقی می ماند.

 

این موضوع نیز در صورتی محقق می شود که لایحه بودجه با شرایط کنونی تصویب شود که این نیز خود امر دشواری به نظر می رسد؛ اما با این حال اگر لایحه بودجه در مجلس تغییر داده شود و اقلیم ناچار به تحویل خود نفت به جای درآمدهای آن شود، باز هم در اصل قضیه تغییری به وجود نیامده و درآمد این نفت نیز تغییر نمی یابد و اقلیم می تواند مشکل پرداخت حقوق در سال 2021 را حل کند.

منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه