رایزنی برای رسمی شدن مرز کیله سردشت

چهارشنبه ۱۷ دى ۱۳۹۹ 946 0
رایزنی برای رسمی شدن مرز کیله سردشت یه گفته سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق، رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق برای رسمی شدن مرزکیله سردشت ادامه دارد.

به گزارش تجارت بان، مهدی شوشتری  سه شنبه در نشست مشترک مسئولان ایرانی و کردستان عراق بر توسعه مناسبات اقتصادی در مرز کیله سردشت کرد و افزود: زمینه توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مرز فراهم شده است و بایستی از این فرصت برای آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌ها تا نهایی شدن موضوع رسمی شدن کیله بهره برد.

 

وی در خصوص حل اختلاف تعیین نقطه صفر مرزی نیز گفت: این موضوع در رده‌های بالای مسئولان کشور و کمیته‌های تعیین نقطه صفر مرزی در حال پیگیری است.

 

فرماندار شهر قلعه دیزه عراق نیز در این نشست گفت: کردستان عراق با تمام ظرفیت برای تحقق مطالبات مرزی و رسمی شدن مرز کیله تلاش می‌کند و آمادگی هرگونه تعامل و همکاری با جمهوری اسلامی ایران را دارد.

 

بکر باییز با درخواست باز شدن معابر کولبری افزود: بسته شدن معابر قاسم رش و اشکان در وضعیت اقتصادی امروز موجب شده بخش زیادی از مردم دو طرف مرز بیکار شوند که باز شدن آنها بیکاری و وضعیت معیشت مردم را بهتر خواهد کرد.

 

وی افزود: برای افزایش صادرات از مرز کیله با توجه به حجم زیاد ورود و خروج کامیون افزایش ساعات کاری، بهبود وضعیت راه‌ها، افزایش نشستهای بین دو طرف برای کاهش مشکلات موجود الزامی است.

 

باییز در پایان از مسئولان ایرانی خواست به منظور رسمی شدن مرز کیله بین اقلیم کرستان و حکومت مرکزی عراق میانجیگری کنند.

 

جوهر محمد حسن رئیس گمرک قلعه دیزه عراق نیز در این نشست با اشاره به صدور مجوز ساختمان پاسپورت گفت: مجوز تأسیس واحد پاسپورت توسط حکومت مرکزی عراق صادر شده است و در حال جانمایی آن هستیم.

 

رئیس گمرک کیله سردشت هم با اعلام این خبر گفت: صادرات از این مرز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش دلاری ۹۲ درصد و از لحاظ وزنی ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه صادرات مرز کیلهِ سردشت در ۹ ماهه امسال از مرز ۵۸۰ میلیون دلار گذشت گفت: بازارچه کیله سردشت نزدیک ترین راه تجاری به شمال عراق است و روزانه به طور میانگین ۴۰۰ کامیون از دو طرف به این مرز وارد می‌شوند.

منبع: مهر

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه