گزارشی از بازار میوه در کردستان عراق / واردات صد درصدی برخی محصولات

چهارشنبه ۱۷ دى ۱۳۹۹ 1993 0
گزارشی از بازار میوه در کردستان عراق / واردات صد درصدی برخی محصولات با وجود افزایش ساکنان اقلیم کردستان و بالا رفتن سالیانه میزان مصرف میوه، اما سطح تولید داخلی این محصولات بسیار پایین است.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، بر اساس آمار وزارت کشاورزی ومنابع آب، میزان مصرف میوه و تولید داخلی آن در اقلیم کردستان طی سال های اخیر به شرح جدول زیر است:

 

استان سلیمانیه پرمصرف ترین محصول میوه در کردستان عراق


تنها 14 درصد از مصرف میوه در کردستان عراق تولید داخلی بوده است. بیشترین میزان مصرف میوه در سال 2019 با  262 هزار و 314 تن در استان سلیمانیه به ثبت رسیده است پس از آن دهوک با 255 هزار و 511 تن، اربیل با 144 هزار و 659 تن و منطقه کلار با 28 هزار و 939 تن در جایگاه بعدی مصرف میوه در کردستان عراق قرار دارند. 

 

مصرف سرانه میوه در کردستان عراق


 وزارت کشاورزی اقلیم کردستان میزان صرف سرانه هر شهروند  در سال را 50 کیلو اعلام کرده است که بر این اساس اقلیم کردستان به حدود 300 تا 310 هزار تن به انوع میوه نیاز دارد که در سال 2019، تولید داخلی تنها 29 درصد از نیاز داخلی را تامین کرده است.


برای کاهش واردات و توسعه محصولات داخلی، وزارت کشاورزی با همکاری سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان درصدد است تا اولویت بیشتری به پروژه های باغداری بدهد.

 

سیب پر مصرف ترین میوه در کردستان عراق


بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی در سال 2019 بیشترین  مصرف میوه به میززان 201 هزار و 225 تن، سیب بوده است که تنها 5 هزار و 161 تن آن تولید داخلی بوده است.


پس از سیبب، پرتقال در جایگاه دوم مصرف میوه در کردستان عراق قرار دارد که میزان آن 78 هزار و 172 تن بوده که در کردستان عراق تنها 9 تن تولید شده است. همچنین دیگر مصحولات پر مصرف مانند انار با 55 هزار و 122 تن  مصرف که 32 هزار و 494 تن آن تولید داخلی بوده، انگور با 31 هزار و 627 تن که 19 هزار و 681 تن آن تولید داخلی بوده، هلو با 32هزار و 672 تن که 4 هزار و 910 تن تولید داخلی، گوجه 20 هزار و 728 تن که 5  هزار و 889 تن آن تولید داخلی بوده در رده های بعدی پر مصرف ترین میوه ها در کردستان عراق قرار دارند. 


این آمار در حالی است که به گفته حسین محمد کریم مدیر باغات و جنگل های وزرات کشاورزی اقلیم کردستان، میزان مصرف میوه در کردستان عراق کمتر از این آمار بوده چون میزان زیادی از میوه های وارداتی به دیگر شهرهای عراق ارسال می شود، برای مثال سیب همه عراق از مسیر اقلیم کردستان تهیه و ارسال می شود. 

 

واردات صد در صدی برخی محصولات کشاورزی


این آمار نشان می دهد که کردستان عراق تنها در تولید چند محصول انجیر، انار و انگور تا اندازه ای تولید مناسبی دارد اما در بسیار دیگری از محصولات مانند موز، کیوی، پرتقال، نارنگی و لیمو به صورت صد در صدی وابسته به واردات است.


به گفته حسین محمدکریم، وضعیت اقلیمی کردستان عراق برای کشت میوه های فوق مناسب نیست./ روداو

این گزارش توسط تجارت بان خلاصه سازی و ترجمه شده است.

 

  کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه