واردات۴۰ میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ 696 0
واردات۴۰ میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان به گفته ناظر گمرکات کردستان، در ۱۰ ماه سال جاری، ۴۰ میلیون دلار کالا به وزن ۲۸ هزار تُن از گمرکات این استان وارد کشور شد.

به گزارش تجارت بان، بختیار رحمانی‌پور روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک اظهار داشت: این میزان واردات کالا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی سه درصد کاهش اما از نظر دلاری ۱۶ درصد رشد داشته و اغلب کالاهای وارداتی مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات، ضایعات فلزات و باتری خودرو بوده است.

 

وی با بیان اینکه از اول امسال تا پایان دی ماه یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تُن از گمرکات استان صادر شد، افزود: این میزان کالای صادراتی از نظر وزنی ۴۷ درصد و از لحاظ دلاری ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نشان می‌دهد.

 

ناظر گمرکات کردستان گمرک باشماق را از لحاظ فعالیت صادراتی رتبه اول گمرک‌های استان اعلام کرد و گفت: بیشترین کالهای صادراتی استان شامل محصولات کشاورزی، انواع میوه و تره‌بار، مصالح ساختمانی، مواد خوراکی و مواد معدنی بوده است.

 

رحمانی‌پور با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه سپری شده از امسال، میزان ترانزیت خارجی سه میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار به وزن یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن بوده است، یادآور شد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی یک درصد رشد و از نظر دلاری تغییر چندانی نداشته است.

 

وی با بیان اینکه باشماق در بین ۵۸ گمرک کشور رتبه اول را از لحاظ ترانزیت مقصد دارد، اضافه کرد: میزان ترانزیت خارجی مقصد از این گمرک در سال جاری، ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.

 

ناظر گمرکات کردستان گفت: گمرکات این استان در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری۱۴۷ میلیارد تومان درآمد داشته که ۷۰ درصد آن از محل کالاهای صادراتی بوده که دولت برای آن عوارض کرده است.

 

رحمانی‌پور با اشاره به تردد ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو از مرز باشماق از ابتدای امسال تا پایان دی، افزود: در این مدت ۶۹ هزار و ۱۰۹ دستگاه خودرو وارد استان و ۱۷۶ هزار و ۱۰۹ دستگاه خودرو خارج شده است.

 

وی اظهار داشت:  در این مدت ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر از مرز باشماق تردد داشته‌اند که به دلیل شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

ناظر گمرکات کردستان یادآور شد: در همین مدت در بخش امانات پستی، تعداد بسته‌های خروجی یک هزار و ۳۵۶ بسته بوده و ۱۰۳ بسته پستی نیز از طریق باشماق وارد کشور شده است.

 

رحمانی‌پور با بیان اینکه در سال جاری ۲۱۰ میلیارد ریال کالای قاچاق توسط گمرک استان کشف و در این رابطه ۵۶ پرونده تشکیل شد، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، در بحث لوازم پزشکی نیز ۲۳ هزار و ۱۸۰ بسته، ۷۲ هزار عدد ماسک سه لایه و ۳۲ جعبه لوازم بهداشتی کشف و ضبط شد.

۲۶ ژانویه به روز جهانی گمرک نامگذاری شده و شعار امسال آن گمرک حامی احیا، نوسازی و تاب‌آوری زنجیره تامین پایدار است.

منبع: ایرنا

کانال تلگرام تجارت بان

اینستاگرام تجارت بان

 
 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه