تصویب طرح توسعه باشماق مریوان

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ 644 0
تصویب طرح توسعه باشماق مریوان مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان، از تصویب طرح توسعه خدمات و زیرساخت‌های مرز باشماق در شورای ملی ساماندهی مرزهای کشور خبر داد.

به گزارش تجارت بان، محمدراشد مدرس گرجی اظهار داشت: مطالعات طرح ساماندهی مرز باشماق در ۲ مرحله سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید و پیش بینی می‌شود طبق این مطالعات اتمام طرح ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مرز باشماق جز مرزهای مهم و رسمی کشور و تنها معبر ترانزیتی است افزود: هم اکنون اراضی در اختیار این مرز هفت هکتار است که پس از ساماندهی به ۲۷ هکتار می‌رسد.

 

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: ۲۰ هکتار افزایش اراضی از سوی استانداری کردستان به راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان واگذار شده با توجه به اینکه هفت هکتار قبلی طبق استانداردهای بین المللی است ساماندهی در اراضی جدید اجرا می‌شود.

 

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام یافته از سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کشور، مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق را صادر و حدود ۴۵۰ میلیارد ریال برای آن تامین اعتبار کرده و اکنون در مرحله برگزاری مناقصه است.

 

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: در طرح ساماندهی مرز باشماق چهار کریدور به طول یک تا سه کیلومتر به همراه محوطه مربوطه آن احداث می شود که شامل کریدورهای ترانزیت، سوخت، مسافر و ترانشیپمنت سوخت است.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت ترانشیپمنت سوخت مرحله اول ساماندهی به این مساله اختصاص یافته که همراه محوطه احداث و به دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز برای ارایه خدمات واگذار می‌شود.

 

مدرس گرجی گفت: جلوگیری از ازدحام و معطلی رانندگان، سهولت در تردد مسافران، تسهیل حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از اهداف اجرای طرح ساماندهی در این مرز است.

 

آغاز کار مرز باشماق در سال ۱۳۷۵ به شکل بازارچه بود که در ابتدای سال۱۳۸۶ به مرزی رسمی و بین‌المللی تبدیل شد، این مرز توسط پایانه در هفت هکتار احداث شد در حالیکه امکان ساخت محوطه آن تا ۳۰ هکتار نیز وجود داشت اما علیرغم موقعیت ممتاز آن پیش‌بینی سال‌های آینده و افزایش صادرات کالا و سوخت را در آن زمان نکردند.

 

مرز بین‌المللی باشماق مریوان به عنوان دومین مرز ترانزیتی کشور شناخته شده که در ۱۷ کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد، مریوان نیز در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز کردستان واقع شده است.

 

به دلیل نزدیکی به شهر سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق، این مرز همیشه مورد توجه تجار برای ترانزیت، صادرات و همچنین حمل سوخت قرار داشته و براساس آمارهای دریافتی از گمرک، بعد از شیوع کرونا، میزان صادرات از باشماق نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و میزان واردات نیز ۵۴ درصد افزایش یافته است.

 

مرز باشماق در ابتدای سال ۱۳۸۶ به مرزی رسمی و بین‌المللی تبدیل شد./ ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه