عکس افتخارآمیز پائولو کوئیلو از روستایی کردنشین در ایران

سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ 705 0
عکس افتخارآمیز پائولو کوئیلو از روستایی کردنشین در ایران پائولو کوئیلو نویسنده شناخته شده برزیلی و خالق رمان «کیمیاگر» عکسی افتخارآمیز از یک روستای کردنشین ایرانی منتشر کرد که شاهکارهای ادبیات جهان بر پیشانی کوچه های آن خودنمایی می کند.

به گزارش تجارت بان، پائولو کوئیلو نویسنده شناخته شده برزیلی و خالق رمان معروف «کیمیاگر» است که بسیاری از آثارش در ایران به فارسی ترجمه شده و معمولا در کتابخانه افراد کتابخوان تعدادی از آثارش دیده می شود.

 

این نویسنده برزیلی عکسی از نامگذاری کوچه های روستای «رسول آباد» در استان همدان را در صفحه شخصی خود منتشر کرده و نوشته است: «ابتکار کتابخوان‌ها و عاشقان ادبیات به روستای رسول‌آباد موقعیتی منحصربه‌فرد بخشیده و این روستا را در منطقه مطرح کرده است. کوچه‌های این روستا در استان همدان همه با شاهکارهای ادبیات جهان نامگذاری شده است.»

واکنش پائولو کوئیلو به نامگذاری کوچه های یک روستای ایرانی بر اساس شاهکارهای ادبیات ایران و جهان

گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، شازده کوچولو نوشته نویسنده فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری، صد سال تنهایی اثرگابریل گارسیا مارکز، کیمیاگر اثر نویسنده برزیلی پائولو کوئلیو ، و دن آرام اثر میخائیل الكساندروویچ شولوخوف و دالان سبز نوشته استفان کینگ از جمله اسامی کوچه های این روستای دوستدار کتاب است.

رسول آباد یا «تاج‌آباد سفلی» روستایی کُردنشین در 25 کیلومتری مسیر اصلی همدان- کرمانشاه (اسدآباد) در حاشیه کوه و ‌منطقه شکار ممنوع آلمابلاغ است که مدتی است به دلیل ابتکاری که برای نامگذاری کوچه های این روستا به خرج داده اند، بر سر زبان ها افتاده است.

 

 تابلو‌های آبی سر هر کوچه در این روستا به زبان های فارسی، انگلیسی و کُردی نام هر کوچه را که یادآور یکی از شاهکارهای ادبیات ایران و جهان است، معرفی می کند.

علاوه بر این نامگذاری منحصر به فرد، اهالی این روستا نیز مردم کتابخوانی هستند و کتابخانه ای 6 هزار جلدی در روستایشان دارند و پیش از این نامگذاری های زیبا بر کوچه هایشان به عنوان روستای دوستدار کتاب نیز معرفی شده بود.

 

نکته جالب برای این نامگذاری های کوچه های این روستا این است که همه این نامگذاری ها با توجه به ویژگی هر کوچه و محله انتخاب شده است. مثلا کوچه ای که خانه بهداشت در آن واقع شده، به نام کتاب «قانون» ابن سینا، محل دفن اموات و گورستان به نام رمان «صد سال تنهایی» و کوچه ای که به دشت راه دارد، به نام رمان «مسیر سبز» و کوچه ای که مسجد در آن قرار دارد، به نام «مناجات نامه» خواجه عبدالله انصاری و خیابانی که رودخانه در آن است، به نام رمان «دُن آرام» نوشته میخاییل شولوخف» نامگذاری شده و همه اهالی روستا در این نامگذاری ها مشارکت داشته اند به طور مثال برای نامگذاری ورودی این روستا اسامی مختلفی در نظر گرفته شده بود از جمله  «شکسپیر»، «هملت» و «مادر»، اما در نهایت به ‏پیشنهاد هیأت امنای مسجد و رأی ۷۰۰ نفر از اهالی روستا، نام «بهشت گمشده»  که رمانی نوشته جان میلتون است، تصویب شد.

حالا 30 کوچه بی نام و نشان این روستای کُردنشین در استان همدان، شهرت ملی دارد و چه بسا در آینده شهرت جهانی خواهد یافت. کوچه هایی که با قدم زدن در آنها شاهکارهای ادبیات جهان را می توان در ذهن مرور کرد و رغبتی به خواندن آنها در نسل جدید ایجاد کرد./ هنر نوشت

 

انتهای پیام/

 

کانال تلگرام تجارت بان هنری

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه