انتشار کتاب شاهنامه کُردی

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ 729 0
انتشار کتاب شاهنامه کُردی "حیدر لطفی‌نیا" نویسنده و محقق سقزی برای نخستین بار کتاب شاهنامه کُردی را منتشر کرد. یک پژوهشگر اهل شهرستان سقز برای اولین بار کتاب شاهنامه کردی را روانه بازار نشر ساخت.

به گزارش تجارت بان فرهنگی، حیدر لطفی‌نیا نویسنده کتاب گفت: این اثر در سه جلد تدوین شده که جلد اول آن در ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات "بیریار" و ویرایش "لقمان نادرپور" چاپ شده و ۲ جلد دیگر آن نیز بزودی منتشر خواهد شد که شامل برخی حماسه ها و داستان های کردی است.

 

حیدر لطفی نیا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است برای جمع آوری داستان های این کتاب تلاش کرده است گفت: همچنین ضمن بررسی های میدانی و گفت و گو با مردمانی که شاهنامه خوان بودن، از منابع و ماخذ معتبر، اسناد و متون تاریخی و ادبی کُردی استفاده کره‌ایم.

 

وی افزود: در مناطق مختف شهرستان سقز حضور میدانی داشتم و از علاقمندانی که داستان های متعددی داشتند بهره گرفتم و دادستانهای که از قدیم به ماندگار مانده اند را با لهجه های شیرین کُردی در کتاب "شاهنامه کوردی" منتشر کردیم.

 

این محقق و نویسنده کُرد گفت: در این کتاب چندین دادستان و اینکه تفاوت آن با شاهنامه فارسی و همچنین تفاوت این ۲ داستان در زبان کُردی و فارسی، اسطوره ها، حماسه ها، نقش شاهنامه در ادبیات کُردی همراه با مقوله‌های دیگر در این کتاب آمده است.

 

حیدر لطفی نیا از نویسندگان پرتلاش کردستان است و تاکنون کتاب های متعددی از جمله "چیروکه کوردییه‌کان"، "وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه"، "تیشکی دیرین"، "حماسه های مردم کورد"، "ئاوینه‌ی بیگه‌رد"، "ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز"، "ئوستوره‌کانی کوردستانگ، "بیژه‌ن و مه‌نیژه"، تالیف و منتشر کرده است.

 

کانال تلگرام تجارت بان هنری

 

این نویسنده سقزی ۲ کتاب دیگر "چیروکه‌کانی باوه نه‌بی" و "وه‌رقه‌ و گول شاد و یوسف و زلیخا" که هر ۲ داستان مشهور ادبی کُردی هستند، در دست تدوین دارد.

 

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد./ ایرنا

 

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه