در دیدار با هیات عراق؛

پیگیری مشکلات مرز پرویزخان

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ 512 0
پیگیری مشکلات مرز پرویزخان رفع بخشی از مشکلات این مرز رسمی و بین‌المللی نیاز به پیگیری از سوی طرف عراقی دارد که در دیدار با هیات های این کشور پیگیری می‌شود.

به گزارش تجارت بان،  بهزاد باباخانی  سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه روز یکشنبه (12 اردیبهشت 1400) در نشست بررسی مشکلات مرز رسمی پرویزخان در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه، مرز پرویزخان را در مبادلات تجاری و صادرات غیرنفتی کشور بسیار با اهمیت و مهم دانست و افزود: این مرز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در سال گذشته باوجود بحران‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در حالیکه در اکثر مرزهای کشور رشد منفی صادرات داشتند، مرز پرویزخان تنها مرزی بود که با رشد مثبت و قابل توجه داشته است.

 

وی اظهار داشت: بخشی از مشکلات مرز پرویزخان جنبه داخلی دارد که با تکمیل زیرساخت‌های گمرکی بخش عمده‌ای از رفع می‌شود و ضرورت دارد در اسرع وقت فاز یک طرح جامع به بهره‌برداری برسد.

 

باباخانی گفت: جنبه دیگر مشکلات مرز پرویزخان به‌ ناهماهنگی‌های طرف‌های عراقی به ویژه در حمل و نقل و زیرساخت ها بر می‌گردد که در نظر است با ملاقات‌های مستمر مرزی نگاه ۲ طرف به یکدیگر نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر گردد.

 

وی اظهار داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با تدوین یک جدول زمان‌بندی، ملاقات‌های مرزی با طرف عراقی برای رفع مشکلات و اختلاف نظرهای احتمالی هر چند وقت یکبار و در سطوح مختلف مدیریتی برگزار شود، زیرا ملاقات‌های مستمر مرزی به هماهنگی بیشتر در مرز پرویزخان منجر می شود.


او با اشاره به رشد ۱۲ درصدی وزنی و رشد هشت درصد در ارزش صادرات استان در سال ۹۹، گفت: سال گذشته در مجموع ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از مرزهای این استان به خارج از کشور صادر شد.

 

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.

 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.   

 

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود./ایرنا

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه