چرا قیمت دلار در کردستان عراق در حال افزایش است؟

یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ 672 0
چرا قیمت دلار در کردستان عراق در حال افزایش است؟ عصر امروز قیمت دلار در بازارهای کردستان عراق افزایش چشمگیری یافت و فعالان بازار امکان افزایش قیمت دلار در برابر دینار را محتمل می دانند.

به گزارش تجارت بان، عصر امروز یکشنبه (16 خرداد 1400)، هر 100 دلار آمریکا در بازارهای اقلیم کردستان با 150 هزار و 100 دینار معامله می شود. سخنگوی بازار دلار سلیمانیه دلیل افزایش قیمت دلار و پیش بینی خود در این بارا را بیان کرد.


«جبار گوران» درباره افزایش قیمت دلار در برابر دینار توضیح داد: تا قبل از تغییرات بانک مرزی عراق در چند ماه اخیر، این بانک هر 100 دلار را به قیمت 119 هزار دینار عرضه می کرد و در بازار نیز حدود 123 هزار دینار معامله می شد، یعنی تفاوت قیمت دلار رسمی و غیرسمی چیز حدود 4 هزار دنیار بود. در حال حاضر نیز که دلار در چند مرحله وارد بازار و به دست شهروندان می رسد تفاوت بازار رسمی و غیر رسمی همان حدود 4 هزار دینار است.


وی گفت: پس از تصویب قانون بودجه در پارلمان عراق، فعالیت های بازرگانی افزایش یافت، به همین دلیل تقاضا برای دلار بالا رفت و این نیز عاملی برای افزایش قیمت دلار است.


گوران بر ضرورت حفظ توزان بازار ارز از سوی بانک مرکزی عراق تاکید کر و گفت: بانک مرکزی باید به مقدار لازم دلار مورد نیاز بازار را تامین کند در غیر این صورت قیمت دلار افزایش خواهد یافت.


به گفته سخنگوی بازار ارز سلیمانیه، افزایش قیمت کنونی دلار یک امر طبیعی است همان گونه که قبلا نیز تفاوت قیمت دلار رسمی و غیر رسمی نیز 3 تا 4 هزار دینار بود؛ اما وضعیت کنونی بیانگر آن است که عرضه دلار در برابر با تقاضا کمتر است و اگر این موضوع ادامه یابد و نیاز بازار تامین نشود امکان افزایش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدون تردید همواره دلار بهتر از دینار است چون همه کالاهای اقلیم کردستان از خارج وارد می شود اگر قیمت دلار بالا برود نرخ کالاها نیز افزایش می یابد و بر عکس این موضوع نیز وجود دارد./خلک

کانال تلگرام تجارت بان

اینستاگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه